La pandèmia a Catalunya

Els pediatres catalans demanen que es mantinguin les escoles obertes

Afirmen que els nens «no són el motor» del virus i defensen que tancar escoles ha de ser «l’últim recurs»

Els pediatres catalans demanen que es mantinguin les escoles obertes
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Societat Catalana de Pediatria ha reclamat que els alumnes puguin seguir el curs escolar de manera presencial, en contra de la postura d’alguns científics com Oriol Mitjà i Salvador Macip i del sindicat de professors de secundària, que han demanat al Govern que es replantegi la seva decisió d’obrir les escoles aquest dilluns, 11 de gener, després de les vacances nadalenques. Els pediatres catalans defensen que tancar les escoles ha de ser «l’últim recurs» en la lluita contra la pandèmia.

En un comunicat, la Societat de Pediatria remarca que la transmissió del virus és «molt més alta» dins del nucli familiar que dins les aules. Han destacat que els menors no són el motor que impulsa la pandèmia i «així ho avalen» tant l’evidència actual com les publicacions científiques sobre el coronavirus. En aquest sentit, han al·ludit a les dades del grup de treball de pediatres d’atenció primària i hospitalària de Catalunya per a la investigació sobre la Covid-19 en població pediàtrica (Copedi-CAT) i a les dades de l’estudi d’investigació Kids Corona, que «ens confirmen que la transmissió és molt més alta dins del nucli familiar que dins de les aules i que ells (els nens) no són el motor que impulsa la pandèmia».

Així, han demanat al Govern que els entorns educatius continuïn oberts i que la decisió de tancar les escoles per controlar la pandèmia sigui «l’últim recurs per l’impacte negatiu que té sobre la salut» dels menors. Petició que ja va llançar el 23 de desembre a nivell europeu l’European Centre for Disease Prevention and Control. En aquest sentit, els pediatres han destacat la importància de l’escolarització i han alertat de «les greus conseqüències» que es deriven per als més petits al no ser en aquest entorn que consideren imprescindibles per al desenvolupament saludable i el benestar personal.

A més, han advertit que el tancament escolar «ofèn de manera significativa» la desigualtat d’oportunitats i l’accés a les noves tecnologies entre les famílies amb pocs recursos i les més pobres.

La soca britànica

Respecte a la variant VOC 202012/01, més coneguda com la variant britànica, l’European Centre for Disease Prevention and Control esmentat anteriorment ha acabat que no es disposa d’evidència sòlida que sigui més transmissible en nens menors de 9 anys ni del seu impacte a les escoles.

«En alguns entorns de la comunitat científica hi ha hagut una interpretació errònia de la gràfica reportada fa pocs dies de la variant detectada al Regne Unit, en el grup de menors de 9 anys: aquest grup estarà hiperrepresentat perquè les escoles estaven obertes i la resta de població confinada», remarca en el seu comunicat la Societat Catalana de Pediatria. Així doncs, aquesta variant britànica del virus «no afecta més els nens i manté una afectació per franges d’edat similar a l’anterior», afegeix.

Les dades de pacients pediàtrics ingressades per malaltia a causa de la Covid-19 al Regne Unit no han augmentat i no es poden comparar aquestes dades pediàtriques amb els del nostre país, ja que les mesures de seguretat aplicades han sigut diferents. Segons la informació que té aquesta societat científica dels hospitals catalans, «les visites als serveis d’urgències pediàtriques i els ingressos són pràcticament els mateixos, i es mantenen estables des que les escoles estan obertes».

No es valoren impediments

Notícies relacionades

La Societat Catalana de Pediatria mostra «tot el nostre suport per mantenir les escoles obertes» mentre no es decideixi un «potencial confinament total de la població» i recolzament també «a les mesures preses per les autoritats sanitàries quan es decideixi un tancament provisional i transitori en llocs i condicions particulars justificades segons les dades epidemiològiques, tal com es fa ara» a Catalunya.

No obstant, demanen que es continuïn prenent les mesures de seguretat dins de les aules «i no estalviar esforços ni recursos, com per exemple, en sistemes de ventilació, material de protecció i espais de formació per a alumnes i mestres perquè es continuïn complint aquestes mesures fora i dins de les aules».