Científics catalans demanen retardar la tornada a les aules després del Nadal

  • Experts com Oriol Mitjà i Salvador Macip consideren que l’obertura d’escoles dilluns podria augmentar el nombre de contagis

  • Reclamen a la Generalitat més educació ‘online’ i un pla per a aquest gener

BARCELONA 14 09 2020  Sociedad   Vuelta al cole Primer dia de colegio en la Escola L  Esperanca  FOTO de FERRAN NADEU

BARCELONA 14 09 2020 Sociedad Vuelta al cole Primer dia de colegio en la Escola L Esperanca FOTO de FERRAN NADEU / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Divuit científics catalans, entre els quals hi ha l’epidemiòleg Oriol Mitjà, el matemàtic Salvador Macip i el biòleg cel·lular Álex Arenas, han escrit una carta a les consellerias de Salut i d’Educació en la qual reclamen modificar la represa del curs escolar després de les vacances de Nadal, prevista per al pròxim dilluns 11 de gener, i que les classes no siguin presencials. Els signants de la missiva consideren que s’ha d’imposar el «principi de precaució» ja que els escolars poden propagar el virus a gran velocitat i generar un «enorme problema de salut pública». 

Els experts apel·len a les recomanacions donades en aquest sentit per la Universitat de Harvard i l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que aconsellen tancar temporalment les aules i optar per l’educació telemàtica en tots els nivells acadèmics. Exposen que no hi ha prou evidències que determinin si a les aules escolars hi ha una forta transmissió del virus, i apunten que les administracions han de prendre decisions abans de generar danys majors.

La Generalitat s’ha mostrat sempre partidària de mantenir, en la mesura possible, les escoles obertes i garantir l’educació presencial al major nombre d’estudiants. De fet, el desembre passat, el departament que dirigeix Josep Bargalló va esgrimir, en el seu balanç del primer trimestre del curs 2020-2021, que durant aquell període es van realitzar 615.000 proves diagnòstiques a professionals educatius i alumnes. De les més de 5.000 escoles que hi ha a Catalunya, només van haver de tancar temporalment 31 centres per culpa de la Covid. En global, només un 22% dels alumnes i el 10% dels docents van haver de confinar-se en algun moment.

Els vulnerables

Notícies relacionades

Malgrat la seva petició de tancament temporal (una opció per la qual han apostat aquest gener el Regne Unit i Alemanya), els científics consideren que en alguns alumnes la presencialitat és necessària. Per exemple aquells que no tenen accés a recursos telemàtics. Per això lamenten que la Generalitat no hagi dissenyat cap pla específic per a aquest gener a les escoles. Els epidemiòlegs recorden les elevades dades de transmissió del virus a Catalunya aquests últims dies, i afegeixen que amb la nova variant de la Covid detectada al Regne Unit, les evidències demostren que els nens infecten més que la resta de població.

A més d’Arenas, Macip i Mitjà, la carta divulgada ahir –i que recull el sentir que durant tot el dia van manifestar en xarxes socials altres especialistes– la subscriuen investigadors de diferents universitats catalanes (UPC, UAB, UdG, UVic i UOC), del Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa Epidemiologia i Salut Pública i d’ISGlobal, així com metges tant d’hospitals com d’atenció primària.