Les xarxes socials, el mitjà que acull més notícies falses

  • Els menors de 30 anys donen més credibilitat a aquestes xarxes
  • La ràdio i els diaris de paper, al capdavant en fiabilitat 
twitter-logo-reuters

twitter-logo-reuters

3
Es llegeix en minuts

Lesxarxes socials són el mitjà de comunicació que més acullnotícies falses,segons opina la majoria (58,8%) dels consultats en l’enquesta realitzada per GAD3 i la Fundació Axa per alFòrum Periodisme 2030, amb una mostra total d’àmbit nacional de 4.300 persones. Malgrat aquesta dada, hi ha un 42,8% de la població que utilitza aquestes xarxes per informar-se de forma habitual.

Cantàbria, el País Basc i Galíciasón les comunitats on està més assentada la convicció que les xarxes socials concedeixen una fàcil acollida a les notícies falses, mentre que els castellanomanxecs són els que menys recolzen aquesta idea, tot i que la desafecció a les xarxes continuï obtenint una xifra alta, el 51%.

Els espanyols tenen, en general, un baix grau de confiança en les xarxes socials, que ocupen el penúltim lloc en la valoració de fiabilitat entre els mitjans de comunicació, amb un 4,9 sobre una puntuació de deu; just tres dècimes per sobre de la missatgeria privada (com WhatsApp), que és el mitjà que menys confiança ofereix als espanyols. 

Per edats, els menors de 30 anys són els que més credibilitat donen a la informació a través de les xarxes socials (un 5,8 sobre una puntuació de deu). En l’altre extrem se situen les persones d’entre 50 i 60 anys que tan sols puntuen amb un 4,2 sobre deu la seva credibilitat. Respecte al consum d’informació a través de xarxes socials, Astúries i les Canàries estan al capdavant, amb un 48 i un 47 per cent respectivament, en contrast amb les Balears, País Basc i Aragó, amb un 39 per cent, que són les que menys utilitzen les xarxes socials per informar-se.

La ràdio i la premsa escrita són, al contrari, els mitjans que més confiança inspiren a la majoria. Així, la valoració de la informació a la ràdio compta amb un 6,4 sobre deu, mentre que la premsa escrita obté un 6,1 i els portals digitals, un 5,9. Els dos únics mitjans que suspenen són les xarxes socials i la missatgeria privada.

Notícies relacionades

La confiança en la televisió arriba a un aprovat, 5,7 sobre deu. Però aquest últim mitjà, la televisió –el més seguit per informar-se–, està al segon lloc, després de les xarxes socials, entre els que pensen que difon ‘fake news’.Els enquestats creuen, al contrari, que la premsa escrita i la ràdio no difonen falsedats: amb prou feines sobrepassen, en cada un dels dos casos, el 2,5 per cent els qui pensen el contrari. És a dir, que gairebé un noranta i vuit per cent dels enquestats per GAD3 i Fundació Axa pensen que ni ràdio ni diaris de paper admeten ‘falsedats’ en els seus continguts informatius.

Periodisme 2030 www.periodismo2030.com és un fòrum independent de reflexió, encoratjat per cent vint periodistes, que estudia les noves tendències al món de la informació. Entre les seves activitats destaquen, a més de la realització d’estudis com el que aquí es comenta, la celebració de debats entre destacats professionals de la comunicació. Entre aquests debats, Periodisme 2030 n’ha celebrat una vintena sobre la credibilitat i perspectives de futur que ofereixen els principals mitjans d’informació i sobre com contenir les ‘fake news’. Poden veure’s a la web d’aquest fòrum. Tot això s’integrarà en un llibre de pròxima publicació, que recollirà les aportacions de més de dos centenars de professionals. Posteriorment se celebrarà un congrés nacional que posarà en marxa un observatori independent de la comunicació. La missió principal d’aquest observatori serà promoure seminaris i conferències a les facultats de ciències de la informació sobre el treball que hauran d’exercir els periodistes en el futur immediat.