POLÍTICA MIGRATÒRIA

Barcelona acollirà 50 immigrants de les Canàries

L'ajuntament anuncia un acord amb el Govern central per acollir mig centenar de persones en situació d'especial vulnerabilitat

El Ministeri de l'Interior ha autoritzat els últims mesos aquest tipus de trasllats a persones que requereixen protecció especial

camp-de-larpa / periodico

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Ajuntament de Barcelona ha acordat amb el Govern de Pedro Sánchez el trasllat de 50 persones immigrants arribades en les últimes setmanes a les illes Canàries a la capital catalana, segons ha avançat aquest dimarts el programa ‘Planta baixa’ de TV-3 i ha confirmat el consistori minuts després. El municipi ha explicat en un comunicat que ha posat a disposició de l’Estat un equipament municipal per a la primera acollida de persones en situació d’especial vulnerabilitat. «L’Estat assumirà les despeses associades a l’allotjament d’aquestes persones per cobrir les necessitats bàsiques immediates i detectar les seves necessitats a curt termini», afegeixen des del consistori barceloní.

L’anunci arriba després que diumenge passat sortissin del moll d’Arguineguín els últims migrants que es mantenien retinguts allà després d’arribar a Gran Canària. Després de 101 dies de malson quedava buit el mirall en el qual Espanya i Europa han vist reflectida la seva vergonya des que el 20 d’agost algú va decidir retenir allà el primer grup en plena pandèmia.

Crisi humanitària

Durant aquest 2020, més de 15.500 persones han arribat a l’arxipèlag en embarcacions precàries i han provocat una important crisi humanitària. Es calcula que al moll d’Arguineguín van arribar a dormir prop de 2.000 persones a terra. Davant aquest repunt d’arribades, que està afectant greument els sistemes d’acollida i recepció de persones, l’Ajuntament de Barcelona explica que ha pactat amb el Govern de l’Estat el trasllat immediat de persones d’especial vulnerabilitat a la ciutat. Partint de l’acord, l’atenció social a aquestes persones la gestionarà l’entitat especialitzada ACCEM.

Fonts del Ministeri de l’Interior aclareixen que han donat autorització per a «trasllats puntuals de persones segons el perfil de cada una, atenent el seu risc d’exclusió i si pertanyen a col·lectius susceptibles de protecció internacional». Aquest tipus de trasllats s’han autoritzat en els últims mesos. L’emplaçament de les persones traslladades, una vegada que s’autoritza la seva entrada a la Península, és competència de la Secretària d’Estat de Migracions, que al seu torn treballa en la decisió amb entitats i oenagés del sistema espanyol d’acollida.

També a Màlaga i Sevilla

La setmana passada van arribar «almenys dos vols» amb prop de 80 persones a Màlaga. Segons fonts de la Subdelegació del Govern, aquesta ciutat és, al costat de Sevilla, una de les primeres destinacions que estan rebent via aèria trasllats «molt puntuals» –insisteixen sempre– en els quals s’estan prioritzant, remarquen també, perfils de protecció internacional i col·lectius vulnerables

Les 50 persones provinents de les Canàries que arribaran a Barcelona els pròxims dies s’allotjaran en un equipament municipal per a emergències, i ocuparan la seva capacitat total, segons marquen les mesures sanitàries de restricció d’aforament per la crisi de la Covid. En el moment de la seva arribada, professionals d’atenció social els prendran les dades i faran una primera atenció per cobrir les seves necessitats bàsiques immediates (alimentació, hidratació, atenció mèdica i psicològica) i poder fer una detecció de necessitats a mitjà termini. L’objectiu del consistori barceloní és avaluar l’estat psicològic i emocional d’aquestes persones, el seu estat social, per detectar possibles situacions de violència, així com el seu estat de salut, per detectar malalties sense tractar o embarassos no controlats d’altres. A més, es tractarà d’identificar les persones que requereixin un seguiment proactiu i especialitzat i, en el seu cas, tramitar la sol·licitud d’asil.

«Llarga negociació»

Notícies relacionades

El regidor de Drets de Ciutadania de l’Ajuntament de Barcelona, Marc Serra, ha assegurat que l’anunciat acord és fruit d’una «llarga negociació». «El que no podia ser era que es bloquegessin els trasllats a la Península, perquè això, lluny de solucionar la situació, la complica», ha exposat el regidor, que remarca que és inacceptable que «les Canàries es converteixin en una gàbia en la qual tancar les persones que arriben a Espanya». Serra coincideix amb el Ministeri d’Interior en el fet que han sol·licitat l’arribada de les persones amb «més vulnerabilitat». «Dones, dones embarassades o persones adultes, homes, possibles sol·licitants d’asil», ha detallat el regidor, que afegeix que «era un error convertir les Canàries en una nova Lesbos»

El passat 20 de novembre, el portaveu de l’Executiu canari exigia «compartir la càrrega de la migració amb la resta d’Espanya». «No estem contents amb la gestió de l’Estat», admetia. L’endemà el Govern canari va arribar a amenaçar d’arribar a acords bilaterals amb les comunitats autònomes per traslladar persones immigrants si el govern central no l’autoritzava.