publicitat en el joc

Multes d'un milió d'euros als anuncis d'apostes fora d'horari

El decret restringeix l'emissió de publicitat de joc entre la una i les cinc del matí

La normativa no afecta ni Loteries de l'Estat ni entitats socials com l'ONCE

Multes d'un milió d'euros als anuncis d'apostes fora d'horari
Es llegeix en minuts

El Periódico

El Govern ha aprovat el reial decret per regular la publicitat audiovisual de les apostes en línia i jocs d’atzar, que prohibeixen els anuncis fora de l’horari de la una a les cinc del matí i preveu multes per als operadors de fins a un milió d’euros i la suspensió de l’activitat empresarial. Aquestes són algunes de les premisses d’un decret que, segons ha assenyalat aquest dimarts el ministre de Consum, Alberto Garzón, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, «posa fi a la llei de la selva» que ha regit el sector de la publicitat audiovisual dels operadors del joc fins ara. La normativa no prohibeix, no obstant, ni els anuncis de Loteries de l’Estat ni els d’entitats socials com l’ONCE, tot i que sí que condiciona els seus missatges.

Amb aquesta norma, segons el ministre, el Govern dona resposta a una alarma social que s’havia generat «de forma justificada» i amb la que es pretén protegir la salut de la població més vulnerable, els menors, joves i les persones amb patologia d’addiccions. El nou text es refereix a la publicitat en televisió i ràdio del joc a internet que la limita a aquest tram de la matinada.

La publicitat en premsa escrita no especialitzada només està permesa en aquells casos en els quals l’edició és exclusivament autonòmica i la norma autonòmica no ho impedeix. A la pràctica, segons fonts de Consum, la majoria està prohibida perquè hi ha lleis autonòmiques que prohibeixen aquest tipus de publicitat.

Sense publicitat a les samarretes esportives

La norma aprovada aquest dimarts, que entrarà en vigor amb la seva publicació al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), contempla que els clubs esportius no podran exhibir publicitat, igual com tampoc el podran promocionar les persones «famoses», i prohibeix l’emissió de bons promocionals per a la captació de clients.

Les empreses només podran dirigir les seves ofertes a clients registrats i verificats i, en cap cas, a persones que hagin mostrat comportaments patològics en l’activitat del joc; per a això s’estableixen noves obligacions als operadors per enfortir el control d’accés al mercat de les apostes.

Els incompliments seran del tipus greu i els operadors del joc podran ser sancionats amb multa d’entre 100.000 i un milió d’euros i amb la suspensió de la seva activitat a Espanya per un termini màxim de sis mesos. El nou text ajusta a més el contingut dels missatges publicitaris per protegir els sectors més vulnerables, ja que segons Consum, en els últims quatre anys, les xifres d’inversió en publicitat, promoció i patrocini s’han triplicat a Espanya.

Et pot interesar

De forma paral·lela a aquest increment de la inversió, segons dades de Consum, s’ha produït un augment de l’activitat del joc entre joves de 18 a 25 anys. Per exemple el 2017, el 28% dels nous jugadors formava part d’aquesta franja d’edat, i dos anys després la xifra s’ha incrementat 12 punts i se situa en el 40%, segons les dades que maneja aquest ministeri.

La norma desenvolupa els articles 7 i 8 de la llei del joc del 2011, i ho fa a través de quatre títols (37 articles més), sis disposicions addicionals, quatre disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals.