TERRATRÈMOL A LALIGA

El futbol es queda sense el patrocini de les cases d'apostes

Alberto Garzón avisa per carta als clubs de Primera i Segona que hauran de finiquitar els seus contractes amb aquestes empreses abans de final de temporada

El reial decret prohibirà també aquest tipus de publicitat en la resta d'esports

undefined52532924 madrid 28 02 2020 politica   el ministro de consumo alberto 201017180223

undefined52532924 madrid 28 02 2020 politica el ministro de consumo alberto 201017180223 / DAVID CASTRO

3
Es llegeix en minuts
Roger Pascual
Roger Pascual

Periodista

Especialista en futbol, bàsquet, handbol

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Dyc Breogán, Gin MG Sarrià, Licor 43, Ron Negrita Joventut... Hi va haver una època en què els licors d’alta graduació eren molt presents en les competicions esportives. Fins que el Govern espanyol va decidir el 2012 prohibir que la publicitat de les begudes amb més de 20 graus poguessin ser visibles en recintes esportius. Des del 2016 tampoc no pot anunciar-se tabac als cotxes, pilots, motos i motociclistes que competeixen els GP de Montmeló o Jerez. Ara el ministeri de Consum ha posat a la diana les cases d’apostes, que s’havien convertit en els espònsors de la majoria d’equips de futbol i bàsquet. El ministre Alberto Garzón ha enviat una carta als presidents dels clubs de Primera i Segona per advertir-los que els han d’extingir al final de la temporada.

«En els últims anys, el patrocini de cases d’apostes i jocs d’atzar en els clubs esportius, així com la publicitat portada a terme per esportistes individuals, han contribuït a normalitzar una pràctica que comporta greus riscos sanitaris i socials que es minimitzen necessàriament en l’exercici de la publicitat», denuncia la missiva, que deixa clar que a partir de l’entrada en vigor del reial decret ja no es permetran més acords d’aquest tipus i que els vigents hauran de trencar-se abans del 30 d’agost. Com assenyala el ministre a la seva carta, fa quatre anys els joves entre 19 i 28 anys representaven un 29% dels nous apostadors, xifra que va pujar al 40% l’any passat. A més, apunta Garzón, la despesa mitjana dels joves a aquesta activitat ha augmentat un 13%.

En el futbol és on més fortuna han fet aquest tipus de patrocinis. En l’actualitat, tots els clubs menys la Reial Societat tenen acords amb aquest tipus de patrocinadors d’una manera o d’una altra. El club donostiarra va decidir sotmetre aquesta decisió a la voluntat dels seus socis. «¿Aproves que la Reial Societat subscrigui acords de patrocini de cases d’apostes en el futur?», va ser la pregunta que es va fer en l’assemblea del 2018, que va tenir una resposta massiva: 5.715 hi van votar en contra i només 841 a favor.

El Barça destaca que només té un patrocinador menor, 1XBET, així que assenyalen que no tindrà gaire impacte en els seus comptes mentre que LaLiga explicava que les pèrdues a Primera i Segona per la supressió d’aquests patrocinis podrien arribar a arribar a un total de 80 milions d’euros, xifra que Javier Tebas va elevar dilluns passat. «L’impacte econòmic serà de 90 milions. És veritat que el món de les apostes és un món salvatge i que caldria regular, però no prohibir. Crec que hi ha demagògia en aquest aspecte», va sentenciar el president de la Lliga, denunciant un greuge comparatiu amb altres països. «Seguiran les cases d’apostes, però hi haurà una disminució. Però és contradictori, perquè jo estava veient el GP de Portugal i allà sí que hi ha cases d’apostes. ¿Es prohibirà aquesta retransmissió a Espanya? Veurem grans esdeveniments amb publicitat de cases d’apostes».

Notícies relacionades

Extensiu a altres esports

Tot i que la carta de Garzón s’hagi enviat només als clubs de futbol, des del ministeri deixen clar que la nova normativa també afecta la resta d’esports. Un bon exemple del canvi que això suposa el trobem en el vigent campió de l’ACB, que es deia Kirolbet Baskonia quan va conquerir el títol aquest estiu. Davant l’amenaça de la nova llei, la casa d’apostes ha deixat de donar nom a l’equip, tot i que segueix a la samarreta. En l’actualitat només el Retabet Bilbao manté aquesta publicitat en el nom de l’equip per quarta temporada seguida, tot i que molts clubs mantenen altres fórmules de patrocini. A partir del 30 d’agost cap equip podrà portar ja ni publicitat d’aquest tipus a les samarretes ni com a complement al nom o a l’estadi.