NOVA REGULACIÓ

Consum accelera les limitacions a la publicitat del joc 'online'

La setmana que ve traurà a consulta pública l'esborrany amb les noves restriccions

Garzón vol delimitar l'emissió d'espots sobre apostes per internet a la matinada

zentauroepp46541084 apuestas191022190205

zentauroepp46541084 apuestas191022190205 / JOSE LUIS ROCA

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

Regular la publicitat del joc i apostes esportives ‘online’ no és una cosa fàcil. De fet, està pendent des que el 2011 es va aprovar la llei que reglamenta l’activitat. S’han elaborat fins a tres esborranys diferents, dos per Governs del PP i un altre per part de l’últim Executiu del PSOE, però cap ha sigut aprovat, davant dels interessos contraposats entre el sector empresarial i la necessitat de protegir la ciutadania d’una activitat que pot generar ludopatia. Però bona part de la societat ha donat la veu d’alarma per la proliferació de cases d’apostes i el bombardeig publicitari. I fent-se ressò d’aquesta demanda, el nou ministre de Consum, Alberto Garzón, vol posar com més aviat millor límit als espots, ja que el joc presencial és competència de les Comunitats Autònomes.

De fet, en el termini d’una setmana, o poc més, el seu departament publicarà un nou esborrany de reial decret, perquè els sectors afectats puguin presentar al·legacions. Fins ara, només els dos primers projectes s’havien sotmès al tràmit de consulta pública. El PSOE va acordar amb Unides Podem que equipararia la publicitat del joc a la del tabac o l’alcohol i que prohibiria als personatges famosos, com Carlos Sobera, protagonitzar els anuncis, però no va sotmetre aquestes i altres iniciatives a la preceptiva consulta ni van arribar al Consell de Ministres.

Almenys un any

Garzón prem, per tant, l’accelerador al publicar el projecte legal poc després de prendre possessió, si bé el mateix ministre va reconèixer aquest dimecres davant de la premsa que el «procés serà llarg», ja que cal consultar tots els actors afectats. D’entrada, el ministre ja ha mantingut reunions amb els principals representants econòmics i socials del joc ‘online’, on ha pogut constatar de primera mà que, tot i que hi ha una «predisposició absoluta al diàleg», «lògicament hi ha posicions diferents». En aquestes reunions, el ministre ha assenyalat que la seva intenció és que el Reial Decret s’aprovi aquest any, segons alguns dels seus interlocutors.

Notícies relacionades

L’esborrany inclourà previsiblement la intenció del nou titular de Consum que la publicitat d’apostes esportives i altres jocs ‘online’ es limiti a la matinada, entre la 1.00 i les 5.00, tal com van avançar fonts del seu departament recentment. De fet, el ministre s’ha reunit també amb representants dels mitjans de comunicació que es veuran afectats per aquesta limitació. Referent a això, Garzón va reconèixer aquest dimecres que hi ha «actors que, al regular aquesta activitat, deixen d’ingressar diners, és lògic». Tot i així, va remarcar que davant de «l’alarma social entorn de les conseqüències que té el joc sobre la salut pública», el seu departament «aturarà aquest fenomen negatiu».

Una afició en auge

Segons dades de FEJAR, la Federació Espanyola de Jugadors d’Atzar Rehabilitats, a Espanya hi ha uns 400.000 de ludòpates, bona part dels quals són menors. La macroenquesta Edats 2017-2018, del Ministeri de Sanitat, va xifrar que juga a través d’internet el 3,5% de la població, vuit punts més que en l’última onada, mentre que la Federació d’Ajuda a la Drogoaddicció (FAD) ha denunciat que les cases d’apostes s’han convertit en un punt de trobada juvenil, ja que aquest col·lectiu gairebé no aprecia riscos en aquesta afició.