24 nov 2020

Anar al contingut

guia del csic

Així es ventila una aula, segons els científics

Obrir les finestres unes cinc vegades en una classe de cent metres quadrats, amb 25 estudiants d'entre 5-8 anys, per exemple, permet renovar 14 litres d'aire per persona i segon

Les partícules o aerosols són exhalats pels nens al parlar, tossir, riure o cridar, es mantenen suspeses en l'aire i la seva acumulació pot provocar contagis

Efe

Així es ventila una aula, segons els científics

MARTIN DIVISEK

Els científics tenen clar com ventilar les aules per reduir el risc de contagi per Covid-19 i, tot i que hi ha moltes diferències segons el volum de l’aula, el nombre de nens i la seva edat, aconsellen ventilar una mitjana de cinc o sis vegades cada hora.

Obrir les finestres unes cinc vegades en una classe de cent metres quadrats, amb 25 estudiants d’entre 5-8 anys, per exemple, permet renovar 14 litres d’aire per persona i segon.

Aquesta i altres pautes apareixen en una guia publicada avui pel Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i tècnics de l’Associació Mesura, que inclou consells per evitar la propagació del virus a les escoles i que dona eines per determinar si les condicions de ventilació són les adequades. 

Elaborat per María Cruz Minguillón i Xavier Querol, tots dos de l’IDAEA-CSIC, junt amb José Manuel Felisi i Tomás Garrido, de l’Associació Mesura, la guia explica que ventilar permet substituir l’aire interior «potencialment contaminat», amb aire net de l’exterior, i que al purificar s’eliminen les partícules en suspensió, que poden contenir el virus.

Les partícules o aerosols són exhalats pels nens al parlar, tossir, riure o cridar, es mantenen suspeses en l’aire i la seva acumulació pot provocar contagis.

L’acumulació de partícules es pot reduir de diverses maneres: reduint la quantitat de nens a classe, mantenint-se en silenci o parlant fluix (elevar la veu o cridar eleva l’emissió de partícules 300 vegades) i utilitzar mascareta (ben ajustada), segons els científics.

A més, l’exposició al virus es pot reduir també amb l’ús de mascaretes, rebaixant el temps a classe, mantenint la distància interpersonal, i ventilant i purificant l’aire per eliminar la concentració de virus en l’aire.

Els experts insisteixen que les activitats a l’aire lliure són sempre les més segures però, en cas que hagin de realitzar-se a l’interior d’una classe, aconsellen mantenir una ventilació creuada, amb portes i finestres obertes simultàniament en costats oposats. 

A més, proposen utilitzar equips extractors o impulsors individuals si la ventilació natural no és suficient. 

En cas de disposar de sistemes centralitzats de ventilació, la taxa d’aire exterior s’ha d’incrementar i la recirculació s’ha de reduir, i si no es pot recórrer a cap mesura de ventilació, cal purificar l’aire amb equips proveïts de filtres HEPA, puntualitzen.

La solució pot ser una combinació d’opcions, per exemple, es pot combinar ventilació natural i purificació. 

Per avaluar si una configuració donada és suficient, la guia descriu dos mètodes basats en mesures de diòxid de carboni (CO2) que tenen com a finalitat determinar quantitativament la ventilació d’una classe. 
I tot i que la guia es refereix a l’aula, les seves recomanacions són vàlides per a tota mena d’espais interiors com oficines i altres espais d’ús públic.

A més, els científics remarquen que, en cap cas, aquestes recomanacions substitueixen a l’ús de les mascaretes, el manteniment de la distància i de les mesures d’higiene, que continuen sent les principals eines per evitar els contagis.

La guia, que recorda que «el risc de contagi zero no existeix», està disponible a les pàgines web de l’IDAEA-CSIC, del CSIC, del Ministeri de Ciència i Innovació i de l’Associació de Tècnics Ambientals Mesura.