Novetat en la seguretat viària

Trànsit marca a l'asfalt un traçat segur dels revolts per a motoristes

La serpentejada carretera del pantà de Foix estrena nous senyals per evitar accidents

Unes línies a l'asfalt marquen la zona que no han de trepitjar les dues rodes per no sortir de la via

zentauroepp55478056 oscar201018171643

zentauroepp55478056 oscar201018171643 / Pau Mart Moreno

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Marcar un bon traçat amb una moto en un revolt no és fàcil. Es requereix molta experiència. Una mala maniobra pot provocar una caiguda o la invasió del carril contrari amb una més que probable col·lisió frontal o directament la sortida de la via. Per ensenyar els motoristes a agafar els revolts de manera segura, el Servei Català deTrànsit acaba de pintar sobre l’asfalt de la carretera BV-2115, la del pantà de Foix (Castellet i la Gornal, Alt Penedès), unes línies perpendiculars al traçat de la carretera que no s’han de trepitjar si es vol sortir airós del traçat.

Els nous senyals horitzontals (pintura a la calçada) van acompanyats d’altres de verticals (pals amb plaques informatives) amb l’advertència ‘Atenció motos’ i un dibuix d’un cotxe i una moto que agafen el revolt sense trepitjar les línies. El projecte és un assaig, l’efectivitat del qual comença a mesurar-se a partir d’ara i que, si funciona, es traslladarà a altres carreteres que com la del pantà de Foix són especialment atractives per als ‘motards’, com la de la costa del Garraf i la barcelonina de l’Arrabassada.

Deu quilòmetres amb 30 revolts

L’elecció de la carretera del pantà de Foix per a aquest experiment de reducció d’accidents té diversos motius. El seu traçat, d’una trentena de revolts tancats al llarg de deu quilòmetres en una calçada estreta i sense gairebé voral, ha provocat bastants accidents i sortides de la via. A més, és punt de reunió de centenars de motoristes i molts automobilistes joves amb cotxes esportius que van allà, sobretot en cap de setmana, per ‘fer uns quants revolts’. A més, la titularitat de la carretera correspon a la Conselleria de Territori i Sostenibilitat, per la qual cosa la negociació per executar la nova senyalització s’ha pogut fer fàcilment entre dos departaments de la mateixa Generalitat, l’altre és Trànsit.

«La majoria dels accidents greus que es produeixen a la carretera del pantà de Foix són de motoristes, i no per haver pres substàncies tòxiques o distraccions com mirar el mòbil, sinó per velocitat inadequada i falta de perícia. Les línies a terra no salven vides per si soles, però almenys marquen el traçat correcte i eviten que el conductor surti de la via», explica Juli Gendrau, director del SCT, sempre especialment preocupat per la seguretat dels col·lectius més vulnerables de la carretera (vianants, ciclistes i motoristes).

Col·laboració de fabricants de motos

Notícies relacionades

Per a aquest experiment de seguretat viària, pioner a Espanya, Trànsit ha comptat amb un soci, l’Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes (Anesdor) amb els tècnics del qual també munten cursets de conducció gratuïts per a motoristes. «Els revolts tancats, sobretot quan són cap a l’esquerra, provoquen de vegades que el motorista envaeixi el carril de l’altre sentit amb risc d’accident. Però amb aquestes marques a l’asfalt no pretenem que la via es converteixi en un circuit de Moto GT, sinó delimitar quina és la traçada més segura», explica José Maria Riaño, secretari general d’Anesdor.

Per marcar els revolts de la carretera del pantà de Foix els tècnics de Trànsit i els d’Anesdor han treballat durant un any. Motoristes de la unitat de trànsit dels Mossos i també d’Anesdor han realitzat desenes de passades per la BV-2115 mentre es prenien nombroses dades i es gravaven els recorreguts des d’un helicòpter. Les motocicletes utilitzades en les proves per al disseny del projecte portaven incorporades càmeres de 360 graus.