Els trens a la capital catalana

Les obres de les vies de Sants agreugen els retards a Rodalies

La redistribució d'andanes a la principal estació de Barcelona causa demores de 20 minuts a la R-2

Renfe gestiona cada dia les incidències de la seva xarxa des d'un centre de control i un altre d'informació

video2elbo-renfe / periodico

4
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

No per anunciades i previstes són menys molestes. Les obres que es fan a les vies de l’estació de Sants des de l’estiu s’han convertit en la principal causa dels retards diaris que pateixen els viatgers de Rodalies, sobretot els de la línia R-2, tant en sentit nord com sud, i en trens regionals. Tot i que Renfe ha reorganitzat els horaris, les demores oscil·len, un dia sí l’altre també, una mitjana de entre 15 i 20 minuts i afecten entre 30 i 40 combois cada dia.

«La falta de capacitat operativa a Sants derivada de les obres que Adif porta a terme en aquesta estació (4+4) causa retards de 15 minuts als trens de les línies R-2 sud, R-2 nord i trens regionals», és el contingut del missatge que gairebé cada dia dona als usuaris el centre de coordinació i informació de Renfe.

Obres de millora que limiten

Luciano Troya, cap de l’esmentat centre amb seus i treballadors en un immoble rere l’estació de França –des d’on se solucionen les incidències de cada tren– i al vestíbul de l’estació del Clot –on es genera la informació que s’envia als viatgers–, confirma que les obres de Sants causen bona part de les incidències, tot i que hi ha altres punts calents, com el pas per via única dels rodalies al costat de les obres de l’estació de l’AVE a la Sagrera. «Tots els treballs de millora impliquen limitacions de trànsit i velocitat», aclareix.

¿Però en què consisteixen les obres 4+4 de Sants i per què són tan importants? Es tracta de la reordenació de les vuit vies que hi ha en aquesta estació de manera que quatre puguin ser utilitzades pels trens que passen pel túnel de la plaça de Catalunya i les altres quatre, pels que circulen pel túnel del passeig de Gràcia. D’aquesta manera cadascun d’aquests itineraris disposarà de quatre vies per als seus trens.

«Aquest projecte, conegut com 4+4 i que suposa una inversió de nou milions d’euros, permetrà implantar un nou esquema de vies a Sants, que optimitzarà i flexibilitzarà la capacitat de la infraestructura i de l’explotació en el nucli central de la xarxa ferroviària», expliquen fonts d’Adif (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries).

Llargues i complexes

Les obres, que no s’acabaran abans del gener, són de gran complexitat al fer-se en un espai limitat com és el tram subterrani de la xarxa ferroviària. A més, els treballs pateixen aquests dies una vaga parcial del personal de control de trànsit d’Adif dos dies a la setmana de matinada, afegeixen fonts de l’empresa.

Precisament dijous passat, en la seva visita a Barcelona, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, es va referir als problemes causats per les obres de Sants. «És una obra decisiva en la millora de Rodalies que possibilitarà equilibrar les circulacions dels túnels de Catalunya i Passeig de Gràcia. Això reduirà el temps de pas dels trens per l’estació i, per tant, augmentarà la regularitat del servei i els índexs de puntualitat, de la qual cosa es beneficiaran gairebé mig milió d’usuaris al dia», va explicar el ministre abans de reconèixer i lamentar «les molèsties que aquestes obres estan causant ara als usuaris».

Però si bé és Adif l’empresa que es cuida de les vies i estacions, Renfe és la que opera els trens des que fa anys una normativa europea va obligar a separar les dues empreses per permetre, per exemple, que diferents empreses ferroviàries puguin operar a les mateixes instal·lacions.

Incidències variades

Al centre de control i informació de Renfe cada dia esquiven aquesta i altres incidències que afecten els usuaris de Rodalies en forma de retards. A la sala situada al costat de l’estació de França mitja dotzena de tècnics s’encadenen en les seves decisions per minimitzar els impactes.

I és que, en aquesta sala, hi pot passar de tot. 07.19 hores d’un dia de la setmana passada. «Problema de portes a Catalunya», diu una operadora. L’alerta la reben alhora dos responsables de maquinistes, uns altres dos de personal de manteniment i un coordinador. «Ara mateix rep l’avís un mecànic que és a Catalunya i anirà a mirar la porta que no tanca i que impedeix que el tren es pugui moure», explica Roberto Carazo, tècnic d’operacions. Al final, l’avaria se soluciona en set minuts i el tren reprèn la marxa.

Fer sortir els passatgers

«Hi ha situacions molt més complexes, que potser afecten menys viatgers, però que costa molt resoldre, com que un tren s’aturi a la zona de Tortosa en un lloc de difícil accés i de via única i on costi arribar per carretera», explica Troya, per qui el problema s’agreuja si aquesta avaria es produeix, per exemple, en un tram molt transitat, com el de la R-1, al Maresme, amb 500 persones a cada tren i un rere l’altre. «Has d’enviar tots els autocars que puguis, però abans acostar als passatgers fins a l’estació més pròxima», afegeix el cap del centre.

Notícies relacionades

I mentre hi ha aquests contratemps que immobilitzen un o uns quants dels més de mil trens o trajectes diaris de Rodalies –des d’una persona que es llança a les vies, fins a una fallada de subministrament en un túnel–, s’activen d’immediat els informadors del centre del Clot. «Nosaltres informem al moment. Moltes vegades fins i tot ens dirigim directament als passatgers d’un tren concret des d’aquí perquè sàpiguen què ha passat», remarca Xavier Canalejas, responsable del centre d’informació de Rodalies.

Rere la taula d’un operador que amb veu radiofònica informa del retard als trens i les estacions, dues dones envien les alertes dels fets a totes les xarxes socials. «En un tren parat entre estacions, el client està captiu i no pot decidir. En aquests moments la informació és el més important», indica Canalejas davant un immens plafó en què es reflecteix la ubicació i l’estat de cadascun dels trens de Rodalies.