CANVI DE VIDA EN PLENA PANDÈMIA
Sense fibra no hi ha més vida als pobles
Garantir una connexió a internet segura és la principal reclamació dels municipis, ja que condiciona el teletreball i la implantació d'empreses en l'àmbit rural
zentauroepp55102594 soc200925123436
Arnes, a la comarca de la Terra Alta, és un dels pobles on s’està desplegant la xarxa de fibra. El mateix consistori afronta la instal·lació amb una empresa privada, conscient del benefici de la inversió. «No tenir fibra és una de les coses que fa enrere la gent que se sent atreta per la tranquil·litat d’un poble com el nostre», assenyala l’alcalde de la població tarragonina, Kim Miralles.
Són 500 habitants i en els últims mesos han registrat tres noves famílies, parelles joves sense fills, però saben que amb una bona xarxa de fibra podran atraure més veïns. «A Gandesa, la fibra ha sigut clau. Ara estem connectats al món i això afavoreix que la gent vingui a establir-se aquí», assenyala el seu alcalde, Carles Luz.
Fa una setmana que la Generalitat ha completat la implantació de la Xarxa Oberta de Catalunya, però fa ja tres anys que l’ajuntament es va ocupar de fer-ho amb una companyia privada i han vist com han augmentat els nous habitants, un increment que aquest any s’ha disparat encara més. De gener a final d’agost han tingut 102 nous empadronaments. «Molts són fills del municipi que vivien a Barcelona i que poden teletreballar», explica l’alcalde de Gandesa.
«A Vilaller (Alta Ribagorça) no tenim fibra, però facilitem wifi des del mateix ajuntament. Abans de final d’any esperem tenir ja la fibra; ho estem mirant amb diverses empreses, perquè és important per teletreballar amb total garantia», apunta la seva alcaldessa, María José Erta. «Cal fer polítiques de territori no pel nombre d’habitants, sinó per les necessitats, i avui dia una xarxa de fibra segura és una necessitat bàsica», puntualitza.
Vilaller, amb 563 habitants, ha empadronat a l’agost 21 persones; d’aquestes, cinc nens s’han inscrit a l’escola, que tenia 35 alumnes.
Més clients
E-Ports SL és una empresa amb seu a Tortosa especialitzada a fer arribar la fibra a petits nuclis de població al sud de Catalunya i la zona del Matarranya. A més d’haver registrat un gran augment del consum de banda ampla dels seus usuaris des de l’inici de la pandèmia, ara estan multiplicant el nombre de clients. «Molts són propietaris de segones residències que han fet el pensament d’instal·lar-se a viure tot l’any al poble, perquè ja poden tenir un servei de wifi d’alta capacitat», declara el soci fundador de la companyia, Robert Guinart.
- Mobilitat La línia de metro que va trencar motllos
- La nit més màgica Reis i nens desafien el fred en la cavalcada
- Projecte truncat Javier Gutiérrez, frustrat després de la cancel·lació de la sèrie sobre Amancio Ortega a Prime Video que havia de protagonitzar: «Potser va interessar conservar el seu anonimat»
- Edgar Canet continua enlluernant en el Dakar
- Campanades L'enginyeria artesanal del vestit de les campanades de Pedroche: dotze anys d'història i una tiara de mascareta
- Sorteig de Reis ¿On puc comprovar el meu dècim de la Loteria del Nen 2026 en línia? Consulta els números premiats
- Banc d’Espanya La morositat de les llars baixa 17 anys després al nivell previ a l’esclat de la Gran Crisi Financera
- Previsió meteorològica Catalunya activa un avís generalitzat per fred extrem davant la baixada de temperatures provocada per la borrasca Francis
- Temporal a França La neu col·lapsa París i obliga a activar el nivell 3 d’alerta
- Entrevista amb NBC News Trump confirma que està «al capdavant» de Veneçuela i la seva transició
