Els reclusos per delictes contra la seguretat viària creixen un 16% en una dècada

Malgrat que les persones empresonades han disminuït un 23%, el nombre de penats per haver infringit les normes de trànsit no para d'augmentar

Vint-i-sis persones compleixen condemna per un homicidi imprudent i 1.159 ho fan per delictes contra la seguretat viària com a motiu principal

c2e32de9-3c06-44af-98f9-846675b45207

c2e32de9-3c06-44af-98f9-846675b45207

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

«El vehicle es converteix en una arma i pots matar algú altre que no té la culpa que hagis anat de festa i contestis un whatsap o una trucada. Provocar un accident és qüestió d’un segon». Qui parla no és un expert en seguretat viària, sinó el Ramón, que compleix condemna per un delicte comès a les carreteres. Com ell, 4.542 persones estan privades de llibertat amb algun tipus condemna per haver infringit les normes de trànsit, una xifra que perillosament va en augment. De fet, en l’última dècada el nombre de reclusos a les presons espanyola ha disminuït un 23% mentre que la xifra de persones internades per haver comès un delicte contra la seguretat viària s’ha incrementat un 16%, cosa que, segons el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, demostra que la «convivència viària és manifestament millorable».

El ministre ha presentat aquest dilluns el primer informe sobre delictes de seguretat viària i la seva incidència en l’àmbit penitenciari i s’ha mostrat un vídeo amb els testimonis del Ramón i altres reclusos que es penedeixen d’haver comès greus irresponsabilitats al volant. L’estudi, pioner a nivell mundial, segons el director general de Trànsit, Pere Navarro, revela que a les presons espanyoles hi ha 26 reus condemnats per haver comès un homicidi al volant, principalment per haver conduït en sentit contrari o baix la influència de l’alcohol, amb una condemna mitjana de 4 anys.

La radiografia 

Així mateix, hi ha 1.159 penats, el 2,3% del total, empresonats per un delicte contra la seguretat viària com a condemna principal, principalment per reincidir en la conducta perillosa. La radiografia d’aquest perfil delictiu determina que es tracta d’un home amb una edat mitjana de 40 anys, amb condemnes mitjanes d’1,8 anys per haver conduït sense permís o sense la seva vigència(el 54%), de manera temerària (el 16%) i sota la influència de begudes alcohòliques (el 16%), i de nacionalitat espanyola.

Notícies relacionades

A aquest còmput s’hi han d’afegir 3.383 persones que compleixen condemna per altres delictes, però que també han sigut sancionades per haver vulnerat les normes de trànsit. Així mateix, 24.487 persones més tenen penes alternatives a la presó, cosa que suposa aproximadament un terç de les condemnes totals a realitzar treballs en benefici de la comunitat. Finalment, hi ha 89.264 multes i retirades del permís de conduir.

Frenar la tendència ascendent

«L’estudi ens revela que els delictes relacionats amb la conducció de vehicles a motor porten a presó un nombre cada vegada més elevat de conductors. Hem de frenar aquesta tendència, perquè no hem d’oblidar que darrere d’aquestes xifres fredes hi ha persones amb nom i cognoms que en un moment donat van incomplir les normes i en pateixen les conseqüències, les seves famílies i les víctimes», ha conclòs Grande-Marlaska.

Temes:

Trànsit