innovació

La crisi del coronavirus impulsa la innovació social

La trobada Ageingnomics analitza les oportunitats per a la innovació social en l'era post-Covid

zentauroepp53952661 ageing nomics200701163320

zentauroepp53952661 ageing nomics200701163320

2
Es llegeix en minuts

La crisi sanitària que estem vivint ha posat de manifest que hi ha desafiaments a què s’ha de donar una resposta ràpida i que en molts casos exigeixen solucions disruptives, en què la innovació social pot ajudar a millorar el nivell i la qualitat de vida de les persones. «Ha quedat patent que la innovació social no és una moda», va subratllar Julio Domingo Souto, director general de Fundació Mapfre, en la trobada Ageingnomics, organitzada per Mapfre i Deusto Business School, sota el títol ‘Economia silver i oportunitats per a la innovació social en l’era post-Covid’.

Durant la seva intervenció, Souto va destacar el compromís compartit del tercer sector, els organismes públics, les empreses i els emprenedors que es materialitza en una «explosió de creativitat que transforma el món». També va recalcar que la pandèmia de la Covid «ha accelerat els processos d’innovació social i ha posat de manifest la capacitat dels emprenedors d’entendre i proposar solucions, mentre ha evidenciat la solidaritat dels ciutadans», i va assenyalar algunes de les accions dutes a terme per Fundació Mapfre per fer front a la crisi del coronavirus, com per exemple la donació de respiradors, per oferir una resposta ràpida, solidària i efectiva en els moments més durs de l’emergència sanitària.

María González, cofundadora de Tucuvi, una ‘start up’ que ha desenvolupat una solució de teleassistència a persones grans basada en trucades automatitzades, va reconèixer que aquesta crisi ha revelat les fragilitats associades a la tercera edat. En aquest sentit, va recordar que el 20% de la població té més de 65 anys i una mitjana de quatre patologies per persona, dades que demostren la necessitat de donar resposta a aquesta realitat. Així mateix, va remarcar que aquesta crisi ha accelerat l’aposta de les empreses i les institucions per la innovació social, tot i que encara és lenta.

Per la seva banda, María Angeles León, cofundadora d’Open Value Foundation, va reconèixer que una de les característiques de l’emprenedor social és identificar en primer lloc els problemes i posteriorment buscar-hi possibles solucions i que aquesta intencionalitat, que es tradueix en la idea d’ajudar, és el que defineix els innovadors socials. En aquest sentit, va reconèixer que la capacitat d’adaptació dels emprenedors els col·loca en aquests moments en una posició idònia per donar resposta a les demandes actuals, tot i que és veritat que «tenen una mica més difícil trobar finançament, ja que requereix que aquells que aporten el capital per al desenvolupament d’aquestes idees entenguin i comparteixin aquesta mateixa filosofia».

Notícies relacionades

Finalment, Iñaki Ortega, director de Deusto Business School, va recordar que la innovació social té un efecte multiplicador i va fer una crida a la responsabilitat particular de cada un per actuar, bé sent emprenedors, finançant projectes o sent voluntaris», ja que en una crisi com l’actual tots els esforços són necessaris».

Aquest cicle de trobades, conduït per Eva Piera, directora general de relacions externes i comunicació de Mapfre, i Iñaki Ortega, director de Deusto Business School, busca analitzar les oportunitats que ofereix l’economia de l’envelliment des de diferents perspectives. Així, per exemple, s’han abordat el cotxe autònom, els nous llocs de treball, el futur de la salut en un món connectat, els nous perfils que demana l’era digital i el paper de la formació per dotar aquests perfils de capacitats adaptades al mercat laboral, l’emprenedoria disruptiva o les pensions en l’era de la longevitat.

Temes:

Coronavirus