12 jul 2020

Anar al contingut

nova senyalització

Adif adjudica les obres de l'R4 nord i l'R2 sud

El contracte amb FCC i Siemens puja a 90 milions d'euros

El Periódico

Adif adjudica les obres de l'R4 nord i l'R2 sud

FERRAN NADEU

El Consell d’Administració d’Adif ha aprovat l’adjudicació del contracte d’obres per a la implantació de nova senyalització, telecomunicacions fixes i del sistema ERTMS (nivell 2) en els trams Manresa-Barcelona de la línia R4 nord, escenari de dos accidents mortals el 2018 i el 2019, i Barcelona-Sant Vicenç de Calders de la línia R2 sud, a la xarxa de Rodalies de Barcelona.

El contracte ha sigut adjudicat per un import de 90.581.034 euros a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) format per les companyies Siemens Rail Automation i FCC Industrial i Infraestructuras Energéticas. El termini d’execució estimat és de 72 mesos, dels quals 24 corresponen a l’execució de les obres i els altres 48 al manteniment de les futures instal·lacions.

Es tracta d’una actuació rellevant ja que el sistema ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu), l’utilitzat en les línies d’alta velocitat i que en l’àmbit de Barcelona ja s’està instal·lant en el tram l’Hospitalet de Llobregat-Mataró, és plenament interoperable i millora de forma significativa les prestacions d’explotació i les condicions de fiabilitat, qualitat i eficàcia global del servei.

Entre les principals obres també destaca la implantació de millores en els sistemes de seguretat mitjançant la instal·lació de bloquejos automàtics en la via doble banalitzada i acantonaments o trams de via de més capacitat compatibles amb l’equipament de l’ERTMS en el nivell 2.

Accidents fatals a l’R4

Una persona (una maquinista) va morir i una cinquantena van resultar ferides com a conseqüència del xoc frontal de dos combois a l’R4 nord, a l’altura de Sant Vicenç de Castellet, el febrer del 2019. Mesos abans, el novembre del 2018, el descarrilament d’un tren a la mateixa línia, al terme municipal de Vacarisses, va causar la mort d’una persona.