nou model de compra

¿Com ha canviat el confinament els nostres hàbits com a consumidors?

El client és ara menys reticent -sigui quina sigui la seva edat- a comprar per internet, més partidària de les marques blanques, torna al petit comerç i paga amb targeta

zentauroepp49104367 revolving200304134252

zentauroepp49104367 revolving200304134252 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Lara Malvesí / Efe

El nou consumidor modelat per la pandèmia i l’experiència del confinament és menys reticent –sigui quina sigui la seva edat– a comprar per internet, més partidària de les marques blanques, torna al petit comerç i paga amb targeta, segons han assenyalat diversos experts i recullen diversos estudis de consultores del sector.

Aquestes són les principals tendències:

La botiga més gran ja es diu internet

La possibilitat de contagi va fer que moltes persones de més de 60 anys que eren reticents a l’hora de comprar per internet ara hagin cedit a aquesta pràctica, que només el mes d’abril va aconseguir un augment del 40 % de compradors.

«El confinament ha fet que el segment de la població que menys comprava per internet, els majors de 55-60 anys, ara és el que més ha necessitat fer-ho, sobretot els més grans de 70 anys, que són els més vulnerables a la malaltia i els que, per tant, més confinats han d’estar i sense ajuda dels seus familiars», afirma Neus Soler, professora col·laboradora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC. 

Segons dades de Kantar, cada setmana s’ha anat incrementant la mida de les cistelles de compra i han guanyat pes tots els perfils d’edat i fins i tot les categories de productes frescos, que fins ara eren l’assignatura pendent de la compra ‘online’, una tendència que, segons Soler, «ha arribat per quedar-se».

La confiança com a factor clau per anar a la botiga

Malgrat tot, el consumidor també continuarà acudint a les botigues, tant a les grans superfícies com als petits comerços de proximitat. Segons Ana Isabel Jiménez, professora d’Economia, les botigues de barri les ajudarà comptar amb la confiança prèvia de la gent i oferir un espai que no presenta aglomeracions de gent.

En aquest sentit, segons dades de Kantar, els supermercats de barri o regionals i les cadenes amb més presència en barris han guanyat quota al mercat de gran consum davant els grans hipermercats. Els patrons de compra han canviat de manera radical, ja que visitem menys els supermercats, però quan ho fem gastem més, concretament un 37%. 

Cadenes que havien liderat el creixement del sector fins ara, com Mercadona o Lidl, han patit més, mentre que el canal de proximitat, especialment de supermercats regionals i cadenes de petit supermercat de barri, han capitalitzat el creixement al costat del canal ‘online’.

Amb la crisi, marques blanques i promocions

Una altra tendència detectada en aquesta pandèmia i que es deriva de la crisi econòmica i la pèrdua de capacitat econòmica dels consumidors és la volença en augment pels productes de marca blanca «de forma similar al que ja va passar en la crisi del 2008», assenyala l’economista de la Universitat d’Almeria Juan Carlos Gázquez-Abad.

Per a aquest docent expert en màrqueting, un consumidor amb pèrdua de capacitat econòmica és un client més atent a les ofertes i promocions. «Augmentarà la sensibilitat al preu del consumidor i, per tant, la seva sensibilitat a les promocions. És probable que assistim a un increment de la pressió promocional a moltes cadenes i marques», afirma.

El pagament en efectiu, en perill d’extinció

Un altre canvi de tendència clar i derivat de la por del contagi i la voluntat de minimitzar riscos és el pagament per targeta cada vegada més unànime. Segons dades del banc mòbil N26, la retirada d’efectiu a Espanya va caure un 68% durant el mes de març, en l’inici del confinament. De fet, aquesta és la primera crisi en la qual la demanda d’efectiu disminueix en lloc d’augmentar.

Segons Gázquez-Abad, aquesta nova realitat «beneficia també les botigues, ja que està demostrat que l’ús de targeta –en lloc d’efectiu– incrementa el nivell d’impulsivitat de les compres i augmenta la despesa mitjana per cada ocasió de compra».

Així mateix, es tracta d’un factor que pot incrementar el nombre d’accions promocionals en els punts de venda per estimular les compres impulsives i no planificades.

¿Quins productes en sortiran beneficiats?

Ha quedat clar que al consumidor espanyol en aquest confinament no li ha faltat paper higiènic, llevat i cerveses. Però, a partir d’ara, ¿què comprarem? 

Doncs segons l’estudi de Kantar, es preveuen tres àrees de creixement. La primera, la del consum dins de la llar, sobretot referent a una cuina més saludable i elaborada. Pel que fa al consum fora de la llar, experimentarà una recuperació, tot i que més lenta del desitjat, per a la qual cosa serà clau generar confiança en el consumidor, assenyalen la consultora. 

Notícies relacionades

En aquest àrea de consum fora de casa juga un paper crucial el turisme nacional, afectat per la incertesa i que aquest any se centrarà en els viatges amb cotxe, principalment a nivell nacional en detriment de l’estranger. 

De fet, segons les dades de Kantar, un 79,6% de les llars espanyoles declaren que es quedaran a Espanya durant el període estival, situació que continuarà beneficiant el consum dins de la llar, així com el tèxtil i la moda.