INICIATIVA SOLIDÀRIA

Operació acollida

El programa Hospitality, creat el 2018 per l'Hospital Sant Joan de Déu, ajuda els acompanyants de nens i nenes ingressats a trobar allotjament

El tancament d'hotels durant la crisi sanitària ha portat més de 70 famílies a utilitzar aquest servei altruista que, a més, afavoreix els que no tenen recursos

zentauroepp53458882 soc familia mur200518182412

zentauroepp53458882 soc familia mur200518182412

4
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES

L’Alejandro és un nen de 5 anys que viu al poble de Sariñena, a Osca. El setembre passat va ingressar amb taquicàrdia a l’uvi de l’hospital d’Osca. Havia tingut la primera de diverses crisis respiratòries que es van anar repetint i, a poc a poc, li van anar perjudicant el cor. L’evidència de l’afectació coronària plasmada per un electrocardiograma va portar els especialistes d’Osca i Saragossa a determinar la necessitat d’una ablació per posar fi a les taquicàrdies. Això va ser només tres setmanes abans que el petit Alejandro fos intervingut a l’Hospital Sant Joan de Déu, a Barcelona.        

«Tot i que era una intervenció molt precisa, poc invasiva, ens van recomanar arribar-hi el dia abans perquè passés les proves del preoperatori, i quedar-nos també a Barcelona la nit després de l’operació, per evitar viatjar el mateix dia», explica el pare de l’Alejandro, Ramon Mur. 

Quan els van donar dia per operar-lo a Barcelona, van buscar hotel per passar aquelles tres nits.  «Vam trobar l’hotel que hi ha al costat de l’hospital, però just en el moment de tancar la reserva, ens va saltar l’avís de tancat», diu Ramon Mur. Davant de la notícia, van consultar el mateix hospital, on els van remetre al seu programa Hospitality.  

Operar el teu fill del cor en plena pandèmia no era senzill, però tots ens van ajudar»

És una iniciativa que es va posar en marxa fa un parell d’anys, per donar resposta a la necessitat d’atendre famílies de fora de Barcelona, d’altres comunitats i fins i tot d’altres països. «No existia abans un servei de gestió d’aquesta situació, gent que arriba d’altres llocs i potser ni tan sols coneixen la ciutat. Des de l’hospital se’ls acabava orientant i potser facilitant enllaços perquè busquin ells mateixos on quedar-se», explica el responsable del programa Hospitality, Mehdi Hilali. 

El programa assessora i acompanya totes les famílies amb algun ingressat a l’Hospital Sant Joan de Déu perquè trobin on poder allotjar-se i descansar còmodament. Per a això compten amb una xarxa de proveïdors, propietaris de pisos de lloguer per dies. Les famílies solen estar-hi dues nits com a mínim i entre 7 i 15 dies, màxim. A part, hi ha casos puntuals de tractaments oncològics, per exemple, que requereixen un temps d’ingrés més gran. 

Facilitar el descans 

Per als pares de l’Alejandro, Mur i Mireia Peralta, el programa va resoldre el seu problema. «En una tarda ho vam tancar. Ens van seleccionar uns quants pisos i en vam elegir un a set minuts amb cotxe de l’hospital», expliquen. «I tots, des del programa d’acollida fins a l’hospital i l’amo del pis ens van ajudar molt», diuen. «Operar el teu fill del cor en plena pandèmia no és senzill, però entre tots ens ho van posar molt fàcil per poder centrar-nos exclusivament en el nostre fill», afegeix el pare. El 3 de maig es va fer la intervenció i l’endemà la família va tornar a casa seva amb la sensació de no haver estat en cap moment sola. 

La Covid-19 ha disparat la necessitat d’ajuda d’aquest programa. Degut al tancament d’hotels a Barcelona i la inactivitat de molts pisos turístics, la recerca d’allotjament a la ciutat és complicada. «La primera setmana de l’estat d’alarma, amb els hotels ja tancats, el mòbil no va deixar de sonar», recorda Hilali. Des d’aleshores, han atès més de 70 famílies, ja que tractaments hospitalaris que no poden aturar-se han seguit el seu curs durant el confinament als hospitals. I per a les famílies que no resideixen a Barcelona i han hagut d’ingressar un fill a l’hospital, posar-se a buscar allotjament per quedar-se i poder visitar diàriament el menor afegeix encara més intranquil·litat al seu estat emocional. 

Set vivendes llogades  

Pensant especialment en famílies sense recursos, es va prendre la iniciativa de llogar cases pròximes a l’hospital per poder comptar sempre amb places per allotjar els qui no es puguin pagar un hotel o un apartament. S’assessora tothom qui ve de fora, però a través d’una treballadora social s’estudien els casos que requereixen una ajuda més gran. 

Notícies relacionades

Hospitality compta amb set vivendes amb capacitat per acollir una trentena de famílies, cada una en una habitació que pot ser d’una, dues o tres places. «Durant el confinament pràcticament han estat totalment ocupades», assenyala Hilali. «Hem seguit el protocol de seguretat, la neteja diàriament i algunes famílies han fet la seva quarantena en algun dels pisos», afegeix el responsable. 

El programa de l’Hospital Sant Joan de Déu, amb el qual col·laboren diverses fundacions, es fa càrrec de les despeses de les persones que no poden pagar l’allotjament. «És un projecte que expressa el do de l’hospitalitat per a aquestes famílies que han de viure temporalment a prop de l’hospital», expressa Hilali. El reponsable confirma també que durant aquestes difícils setmanes de pandèmia, alguns propietaris dels pisos a Barcelona s’han solidaritzat amb famílies amb nens hospitalitzats que han vist reduïts els seus ingressos rebaixant el cost dels seus lloguers.