CONSEQÜÈNCIES DE LA PANDÈMIA

La crisi dispara la demanda de mampares fins a esgotar existències

Les empreses han esgotat l'estoc i la matèria primera, i no poden atendre les creixents comandes

Cajeros protegidos por mamparas en un supermercado Mercadona de València, el 24 de marzo.

Cajeros protegidos por mamparas en un supermercado Mercadona de València, el 24 de marzo. / MIGUEL LORENZO

3
Es llegeix en minuts
Efe

La crisi del coronavirus ha disparat la demanda de mampares de metacrilat per a oficines i comerços i ha esgotat l’estoc de les empreses i la matèria primera. En vista d’aquesta situació, s’estan deixant d’atendre comandes.

A HDJ&Vinila2, una empresa ubicada a Santa Perpètua de Mogoda i especialitzada en la indústria dels rètols, les vendes de mampares de metacrilat i de senyalització de les distàncies de seguretat en terres i vidrieres han passat a representar el 75% del total de negoci de l’empresa. El director de projectes de la companyia, Jordi Cenalmor, explica que des de mitjans de març fins al 15 d’abril l’empresa va facturar moltíssim menys de l’habitual, ja que les unitats venudes eren mínimes, unes 5 o 10 mampares a la setmana, i destinades a comerços de primera necessitat, com farmàcies o estancs. «No va ser fins al 15 d’abril que el mercat es va reactivar i vam començar a vendre més», afirma Cenalmor, que assenyala que la seva producció s’ha multiplicat des d’aleshores «per 100 o 1.000 per atendre la demanda creixent», fins a arribar a les 20 mampares diàries que ven avui.

Des de tot Espanya

A l’empresa Disnou, a Castellar del Vallès, gairebé han esgotat el material de policarbonat i PTG, amb què elaboren les seves mampares i màscares protectores, i esperen rebre més material, tot i que els subministradors estan desbordats per l’alta demanda a tot Espanya. La responsable d’administració de Disnou, Rosa Maria Permanyer, explica que l’empresa fabrica diàriament entre 200 i 300 mampares i mascaretes individuals facials, però que gairebé podria doblar aquesta quantitat si tingués prou matèria primera. La firma, que té llista d’espera de clients que necessiten estris de metacrilat, ha incrementat la producció gràcies a la progressiva reobertura dels comerços, cosa que els ha permès incorporar els empleats que estaven d’erto, i no descarten, sempre que es resolgui el problema de l’escassetat de material, contractar algun treballador més.

Una situació similar viuen a l’empresa barcelonina Plàstics Sant Jordi, que ha de donar terminis d’entrega molt llargs als seus clients per falta de material, per la qual cosa ja han rebutjat entre 500 i 1.000 comandes, segons explica el gerent, Jordi Martínez. «Si tinguéssim el 100% de matèria primera podríem duplicar la producció», afirma Martínez, que apunta que el 80% dels seus clients no estan operatius des de la declaració de l’estat d’alarma, cosa que ha contribuït al descens de les vendes.

Reducció de la resta de vendes

Notícies relacionades

A Barcelona, l’empresa Mampares Blau, que es dedicava exclusivament a la comercialització de mampares i plats de dutxa per tot Espanya, ha aprofitat el seu nom per distribuir, de forma complementària i des de fa unes dues setmanes, unes 40 unitats diàries de mampares de protecció i protectors facials de metacrilat per satisfer la demanda actual. Malgrat això, l’administradora de l’empresa, María Isabel Sastre, comenta que ja s’han quedat sense existències perquè un dels seus proveïdors principals està desbordat de comandes. Per tant, s’han vist obligats a cancel·lar els encàrrecs que havien efectuat. Segons comenta María Isabel Sastre, Mamparas Blau ha registrat un increment pròxim al 20% de les seves vendes d’articles de metacrilat, però aquest repunt ha coincidit amb una dràstica reducció de la resta de vendes, per la qual cosa la facturació de l’empresa del mes d’abril va caure un 40% respecte al mateix període de l’any anterior.

L’escassetat també s’ha notat a HDJ&Vinila2, que encara disposant d’estoc no pot subministrar mampares de gran dimensió per falta de material. No obstant, espera rebre dues partides durant les pròximes setmanes, mentre està buscant alternatives al metacrilat, com l’alumini o altres plàstics. En qualsevol cas, el sector sap que és una conjuntura única: tot i que el procés de desescalada promet un increment de les vendes amb la reobertura dels comerços, Cenalmor adverteix que «el negoci de les mampares i de la senyalització caducarà aviat, en un any, una vegada surti el fàrmac o la vacuna». 

Temes:

Coronavirus