Educació 'online'

Les autoescoles digitals gairebé tripliquen les seves matrícules durant el confinament

El nou model triomfa entre la generació 'centennial' a causa dels baixos preus i a la compatibilitat horària

Els centres tradicionals veuen «amb preocupació» l'evolució del sector i defensen el model presencial

Les autoescoles digitals gairebé tripliquen les seves matrícules durant el confinament
3
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva

El sector de les autoescoles ha patit una frenada sobtada per la crisi del coronavirus. Des de l’inici del confinament l’activitat s’ha aturat i la majoria de les empreses han deixat de facturar. Però el confinament ha reforçat l’ensenyament ‘online’, també al terreny de l’educació viària, i les autoescoles digitals no han desaprofitat l’ocasió.

Segons l’últim informe de la Plataforma d’Autoescoles Digitals (PAD), del 14 de març al 13 d’abril el sector va registrar un increment del 172% en les seves matrícules. «La formació ‘online’ gairebé s’ha triplicat durant la reclusió. Això beneficia els que ja teníem aquest model consolidat; i creiem que, una vegada superada la crisi, serà complicat tornar a posar en dubte la qualitat o fiabilitat de l’ensenyament digital», explica el portaveu de la PAD, Miguel González-Gallarza. 

La clau de l’èxit del nou model –a part de la compatibilitat horària i els preus econòmics– és que els continguts ‘online’ triomfen entre els ‘centennials’, que són nadius digitals. No obstant, per a les autoescoles tradicionals l’ensenyament presencial continua sent capital. 

«La tecnologia és necessària però no només transmetem informació per passar un examen, també treballem els valors socials, i aquesta part pedagògica i emocional ha de seguir sent presencial», afirma el president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC), Raül Viladrich, que es mostra «preocupat» pel sector, bastant tocat ja abans de la crisi del coronavirus, principalment per la falta de personal examinador.

Teoria i pràctica alhora

Les autoescoles de la plataforma –integrada per les companyies Drivo, Onroad i Drivenyou–, que ja representen un 10% del mercat malgrat la seva joventut (van començar el 2017), han registrat xifres rècord: a més de l’increment en les matrícules, el temps mitjà de les sessions ha augmentat un 51% i els usuaris nous, un 117%.

«Ens diferenciem de les autoescoles tradicionals en el fet que els continguts estan disponibles en qualsevol suport i format digital; fins i tot els tràmits i contractes», explica González-Gallarza. «Per a les classes pràctiques, l’alumne reserva un horari amb el professor i un punt de recollida que millor li convingui sense passar per una escola ‘física’; i, sumant la totalitat del carnet som entre un 30 i un 40% més econòmics que les autoescoles convencionals», agrega.

Tot això va ser el que va convèncer Valentina Orellana de treure’s el carnet de conduir amb Onroad, pel qual ha pagat 200 euros. La jove de 18 anys estava a punt de pujar al teòric quan es va decretar l’estat d’alarma, però ara aprofita per repassar, explica. «Abans del confinament estava combinant les pràctiques amb estudiar la teoria, i així poder treure-m’ho tot d’una vegada», comenta. «El sistema és fantàstic perquè m’estalvia molt temps i puc compatibilitzar-ho amb la carrera», afegeix.

La polèmica de les vuit hores

No obstant, alguna cosa podria posar en risc el model de negoci de les autoescoles digitals, i és que, el 2018, la Direcció General de Trànsit (DGT) va impulsar un projecte de reial decret que incloïa l’obligatorietat de rebre vuit hores de formació presencial sobre reeducació i sensibilització com a requisit previ per presentar-se a l’examen teòric de conduir. 

Classes a l’autoescola del RACC a conductors que han perdut punts del carnet de conduir / ferran nadeu

Notícies relacionades

Malgrat l’oposició de la PAD i de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, aquest és el model pel qual aposten les empreses que conformen la Federació d’Autoescoles de Catalunya, amb el recolzament del Servei Català de Trànsit, la UAB i el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, per frenar la mortalitat a les carreteres. «La formació en sensibilització és vital ja que el factor humà és el principal causant dels accidents de trànsit, però aquests conceptes només poden arrelar de forma presencial», afirma el president de la FAC.

De moment, de cara al desconfinament, els dos models d’autoescola s’hauran de replantejar com reprendre l’activitat. «Estem pensant en mampares separadores als cotxes, exàmens individuals i altres mesures de seguretat però, ara per ara, som en terreny desconegut», resumeix Raül Viladrich.

Autoescoles contra la pandèmia

El president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC), Raül Viladrich, insisteix a recordar la importància de la «transmissió de valors» de les autoescoles, un treball «sovint poc reconegut» per la societat i les administracions. «Les autoescoles salvem vides ensenyant hàbits de conducció segura als alumnes i ara volem contribuir a lluitar contra la pandèmia», explica Viladrich.