Carlos Ferrando: «Volem ser un símbol de canvi de comportament»

zentauroepp53155813 soc carlos ferrando  closca design200417182009

zentauroepp53155813 soc carlos ferrando closca design200417182009 / A Miguel Lorenzo

2
Es llegeix en minuts
Gemma Tramullas

La premiada empresa valenciana de disseny Closca ha passat de tenir la caixa buida a fabricar milers de mascaretes al dia pensades per ser portades com a complement habitual quan passi el vòrtex de la pandèmia. El seu fundador, Carlos Ferrando (València, 1977), explica la filosofia que hi ha al darrere d’un producte que vol ser símbol d’un canvi de comportament de la humanitat.

Vostès dissenyaven ampolles i cascos.

Jo ja tenia la idea de la mascareta al cap, però no per un virus, sinó perquè estan morint set milions de persones a l’any per la contaminació. Ara ja no es tracta només de protegir-te a tu, sinó de protegir els altres, perquè pots encomanar el virus a una persona més vulnerable.

Això ho tenen molt assumit en alguns països asiàtics.

I nosaltres també haurem d’acostumar-nos-hi. Hi ha marques que estan traient mascaretes fashion, però nosaltres volem que la nostra sigui un símbol de canvi de comportament. Les persones que la portin estaran donant el missatge que l’ésser humà té un impacte molt negatiu al planeta i junts ho hem de canviar.

Van començar a desenvolupar el producte el 18 de març i ja tenen 15.000 unitats comprades en prevenda.

L’important és que per cada mascareta comprada en prevenda donem cinc mascaretes sanitàries. El producte arribarà al client al cap de quatre o sis setmanes, però ja estem entregant 75.000 mascaretes. Ara fabriquem a la Xina, però estem avaluant portar la producció a la zona d’Alacant.

¿Quant costa la Closca Mask?

20 euros, que inclouen una bossa de transport, 6 filtres FFP2 i les 5 mascaretes sanitàries. La comunitat Closca prefereix gastar-se més diners en una mascareta que és un símbol, perquè part d’aquests diners van als qui més ho necessiten.

¿Pensa que haurem de portar-les habitualment?

Sí, és la primera vegada en la història de l’ésser humà que no podrem expressar-nos a nivell facial. Ens posarem i ens traurem la mascareta diverses vegades al dia, i per això la Closca Mask, que han dissenyat José Navarro i Carles Soler, es plega i va protegida en una bosseta de transport que es pot portar a la bossa o la motxilla.

La mascareta actual és molesta, dona calor i treu visió. ¿Com ho han solucionat?

A nivell estètic seguim les pautes de la Bauhaus, és a dir, el més simple possible. A nivell funcional, hem substituït les gomes a les orelles per una banda elàstica i tenim talles. La Closca Mask està feta de tela tècnica transpirable, com la roba d’esport. És una mascareta certificada que incorpora una butxaca interior per ficar i treure els filtres.

Han passat de tenir la caixa buida a produir 4.000 unitats al dia.

Em vaig trobar en la tessitura de tenir el millor equip, però no tenir mercat. Ningú vol comprar ampolles i cascos ara. Al principi em va envair la por i buscava algú per donar-li la culpa, però després d’una reunió amb emprenedors vaig treure la conclusió que en moments de crisi nosaltres hem de ser els líders del canvi.

Notícies relacionades

La perspectiva econòmica és aterridora.

Jo crec que hi ha una oportunitat per motivar la societat, i tant de bo el nostre projecte inspiri altres empresaris.  Espanya està invertint milionades en mercats que ara no tenen sentit, com el turisme, quan hi ha països que ja han vist que els innovadors són clau perquè la crisi sigui més curta i menys profunda. Aquí ens estan deixant caure en caiguda lliure.