CORONAVIRUS

El règim de visites dels menors copa la mediació durant la pandèmia

El servei gratuït posat en marxa durant la quarantena registra 250 peticions d'ajuda en dues setmanes

Només cinc obliguen a buscar la recerca d'un acord a través d'una mediació formal

zentauroepp53152808 josep fite200417125911

zentauroepp53152808 josep fite200417125911

3
Es llegeix en minuts
Ángeles Vázquez

El coronavirus ens ha fet replantejar-nos les prioritats i l’estat d’alarma decretat per rebaixar els contagis ha modificat la nostra forma de vida tant en el treball com en les relacions socials. En les familiars, on normalment les friccions no sempre són rares, especialment en situació de separació i divorci, els conflictes s’han multiplicat. Per això són les que copen el servei gratuït de mediació posat en marxa pel Departament de Justícia per resoldre a distància els problemes que puguin sorgir durant l’emergència sanitària.

En un intent de fer de la necessitat una virtut, el passat dia 1 el departament que dirigeix Ester Capella, sempre amb la prioritat de provar de resoldre els conflictes mitjançant el diàleg, va llançar aquesta opció, que es fa per mitjans telemàtics, per resoldre dubtes i conflictes que puguin sorgir durant la pandèmia i el confinament obligatori en els nostres domicilis. Està pensada per resoldre tota mena de problemes familiars, veïnals o entre empreses, però no laborals.

Després de dues setmanes de funcionament s’ha comprovat que el motiu de conflicte prioritari ha resultat ser el règim de visites i la custòdia dels menors en processos de separació i divorci. Un total de 250 consultes estan relacionades amb els fills i la dificultat per complir la sentència o l’acord de divorci amb l’estat d’alarma i el risc de contagi.

Pràcticament totes s’han pogut resoldre amb la guia de pautes que es facilita en el primer contacte que es manté amb el servei. Només en cinc casos no n’hi ha sigut prou i s’obrirà una mediació pròpiament dita, durant la qual el mediador en un màxim de sis sessions, que es faran amb totes les parts a través d’una plataforma de videotrucada, com Skype o Zoom, es provarà d’aconseguir un acord que posi fi al conflicte.

Per correu electrònic

Iniciar el procediment és senzill: només cal enviar un correu electrònic al Centre de Mediació de Catalunya, la direcció de la qual és centremediacio.dj@gencat.cat, amb el nom complet de qui sol·licita el servei, la localitat on viu i el motiu de la consulta.

Josep Fité, tècnic del Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya i mediador, assegura que una vegada enviat el mail, la mateixa tarda o a tot estirar al matí següent, es posaran en contacte amb la persona que els ha consultat per provar d’ajudar-lo, cosa que gairebé sempre passa per «tranquil·litzar-lo».

En aquestes setmanes, ha constatat que moltes de les consultes reflecteixen la preocupació d’un dels dos progenitors pels seus fills, tant per estar amb ells i ser l’altre un professional dels que fan serveis essencials, com ara metges, policies o bombers, però també caixers de supermercat o periodistes, com per no poder-hi estar. «Una majoria aclaparadora són persones en qui xoca el desig de contactar amb els fills i la preocupació per no exposar-los al virus», explica.

L’objectiu és que a través del diàleg les dues parts trobin una solució al conflicte, per a la qual cosa les possibilitats són gairebé infinites, tot i que una opció pràctica és acordar «una compensació» en temps amb els nens per quan s’acabi l’estat d’alarma.

Fité recorda el cas d’una mare, «molt angoixada», que abans d’anar a la mediació va trucar als Mossos i al jutjat per consultar com havia d’actuar davant la petició del seu ex de veure els nens. Les sentències són d’obligat compliment, tot i que, com ha demostrat la pandèmia, no sempre sigui possible fer-ho.

«Cal treballar en la generositat i buscar solucions des de la comprensió. Moltes vegades les nostres recomanacions concretes ajuden, perquè la gent truca perduda», afegeix. Perquè no hi hagi confusió aclareix que la funció dels mediadors «tampoc és la de ser assessors jurídics o policies, sinó traslladar tranquil·litat».

Notícies relacionades

Això, explica, va passar en un altre cas en què els dos excònjuges estaven d’acord que ell anés a casa d’ella a passar el cap de setmana amb els fills. Aquells dies ella se n’aniria a un altre domicili, però, consultats els Mossos, van veure que havia de tenir un certificat que justifiqués el desplaçament. Ho va fer el servei de mediació deixant constància de l’acord i «es va desbloquejar» la situació, remarca.

Moltes vegades el conflicte era previ i amb l’estat d’alarma s’aguditza. Aquí Fité és categòric: la mediació «ofereix una solució ràpida, gratuïta i telemàtica a les parts» durant l’estat d’alarma i els sis mesos posteriors al seu aixecament. És més àgil que la que pugui proporcionar un jutge i les parts l’adopten sense que ningú els imposi.

Temes:

Fills Divorci