CRISI SANITÀRIA INTERNACIONAL
Creixen les crítiques a la gestió del coronavirus a les residències públiques d'Afers Socials
L'alcalde de Cornellà denuncia l'«absentisme» del Govern als centres de la seva titularitat
El sindicat UGT compta ja 123 avis morts als 16 geriàtrics de gestió pública
zentauroepp52945812 ume residencia200327160739 /
«La situació en aquesta residència és límit», advertia la responsable d’una àrea d’atenció primària de Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat) a inicis de la setmana passada referint-se a la residència pública de la tercera edat de la localitat. L’alcalde, Antonio Balmón (PSC), denuncia a EL PERIÓDICO la «inacció» de la Generalitat per atendre aquest geriàtric, que és de titularitat pública. La mateixa crítica que ha fet el sindicat UGT, que ja ha comptabilitzat 123 defuncions en els 16 geriàtrics catalans que depenen exclusivament del Govern. «No ens han escoltat, han anat molt tard», exposen fonts del sindicat.
«Hi ha més de 30 professionals de baixa, 13 ‘èxitus’ en les últimes dues setmanes, amb l’agreujant que no disposen de material de protecció EPI per a cap professional ni tests PCR. Una cosa que considerem molt i molt greu ja que no es pot garantir ni el confinament adequat ni les mesures de protecció per als mateixos professionals», escrivia el 7 d’abril passat en un correu electrònic la directora de l’Equip d’Atenció Primària (EAP) La Gavarra, a Cornellà de Llobregat, sobre el geriàtric Jaume Nualart, els professionals del CAP del qual visiten cada dia. Un correu al qual ha tingut accés aquest diari i que va ser remès a la Direcció General de l’Autonomia Personal i la Discapacitat de la Generalitat. La Conselleria d’Afers Socials és l’ens responsable del centre tot i que la gestió, al seu torn, està subcontractada a un grup privat. La missiva demanava al Govern «posar solució a aquesta situació».
«És inassumible, la Generalitat no s’ha fet càrrec dels seus propis equipaments, desatenent les seves obligacions i competències», respon l’alcalde de la localitat, Antonio Balmón. «No he volgut fer cap crítica fins avui, perquè és evident que ningú estava preparat, però aquesta situació és massa, no pot ser que tres setmanes després de l’estat d’alarma la situació a la residència sigui aquesta, ¿on són els compromisos d’Afers Socials?», es pregunta l’alcalde, que, al seu torn, clama contra la «inacció» del Govern. «Espero que amb l’assumpció de competències de Salut aquesta situació es mitigui, però no em puc quedar impassible davant d’aquesta irresponsabilitat de funcions», assenyala Balmón a EL PERIÓDICO.
Notícies relacionadesCom la Jaume Nualart, a Catalunya hi ha 63 residències que són propietat d’Afers Socials, el 6% del total. I d’aquests, només en el 25%, 16 centres, la gestió és pública. Però siguin subcontractades o no, fonts sindicals apunten que la «solitud» d’aquestes residències, que no depenen de cap patronal que els pugui brindar material, ha sigut «total» durant la crisi del Covid-19. Fonts d’UGT expliquen que aquests centres públics van poder fer les primeres comandes de material de protecció al Govern entre els dies 26 i 27 de març, i que van arribar el dia 30. Són dues setmanes després del decret de l’estat d’alarma, i 18 dies després que es restringissin les visites de familiars en els geriàtrics catalans. «Han anat molt tard, i les conseqüències les estem veient, i aniran a més», exposen fonts sindicals.
Segons els recomptes dels delegats sindicals de l’UGT, en les 16 residències de gestió i titularitat pública ja es compten 123 morts i 169 avis positius d’un total de 1.631 interns. Destaquen, per exemple, la residència Sant Josep, a Lleida, amb el 28% d’interns morts i el 30% diagnosticat, o el cas de Mataró, amb el 18% de morts i el 6% de casos confirmats. També és alta la proporció a la residència Feixa Llarga a l’Hospitalet de Llobregat, amb un 17% de morts i 7,9% d'avis que han sigut positius, o a Ramón Berenguer, de Santa Coloma de Gramenet, on el 14% de les persones que vivien allà han mort i el 32% haurien donat positiu del virus segons aquest recompte no oficial. Fonts d’aquest centre, precisament, expliquen que ells són de les poques residències públiques que han aconseguit obtenir tests PCR, a causa de la pressió que van exercir davant de l’alcaldessa de la localitat. La resta continua esperant que els arribin els tests ràpids.
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Óscar Fernández Calle, candidat de Vox a Extremadura : "Guardiola va robar el canvi que volien la majoria d’extremenys"
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
