NOUS HÀBITS ALIMENTARIS

¿Què compren els espanyols durant el confinament?

Els consumidors omplen aquests dies la seva cistella amb farina, rajoles de xocolata, 'snacks' i cerveses

Mercadona duplica les vendes de bicarbonat de sodi durant l'emergència sanitària del coronavirus

undefined52722322 boadilla del monte 10 03 2020   sociedad  estantes   vacios 200316111947

undefined52722322 boadilla del monte 10 03 2020 sociedad estantes vacios 200316111947 / DAVID CASTRO

2
Es llegeix en minuts
Europa Press

Els espanyols omplen la cistella de la compra en la segona setmana completa de confinament (23 al 29 de març) després de la declaració de l’estat d’alarma per frenar l’expansió del coronavirus amb farina, rajoles de xocolata, snacks, cerveses i begudes espirituoses, segons les dades de l’’Anàlisi de consum a la llar’ del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

En concret, la farina torna a ser una setmana més el producte estrella i més demanat, i s’ha arribat a multiplicar per quatre el seu consum després de registrar un increment aquesta setmana del 170% respecte a la mateixa setmana del 2019. Malgrat això, no es detecta menor consum de pa, amb una evolució positiva en aquesta última setmana del 16%.

Els espanyols en aquests dies han començat a incloure a la seva cistella productes ‘indulgents’. Així, el consum de fruita seca i ‘snacks’ s’ha disparat un 61%, mentre que el de les rajoles de xocolata ho ha fet gairebé un 60%. El fet de no sortir de casa ha fet que s’estigui produint també un transvasament de consum de l’hostaleria a la llar, ja que les cerveses creixen un 42% i les begudes espirituoses un 41,7%.

Dades del ministre 

La compra d’aliments es va elevar un 17,6% durant la segona setmana de confinament respecte a la mateixa setmana de l’any passat després de créixer un 16,8% respecte a la setmana precedent, segons va avançar ahir el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas.

Planas ja va explicar que en aquesta setmana de confinament s’ha tornat a registrar un «increment clar» del consum de frescos. Així, la carn ha crescut un 29% i la d’oví, després de caure un 25% la setmana anterior, s’ha disparat un 31%. El peix cau un 4%, tot i que el peix congelat creix un 18%.

Després d’unes setmanes d’estabilitat, en aquesta última s’ha intensificat la compra de fruites (un 18,5% superior a la mateixa setmana del 2019) hortalisses i patates, tant fresques (+25,4%) com transformades (+26,15%).

Els supermercats escombren 

Respecte als canals de compra es registra un increment del 17,6%, en que es destaquen els supermercats, els preferits per fer la compra, amb un creixement del 27,3%, seguits per les botigues tradicionals (+13,7) i pels hipermercats  (+12,1%).

Per zones geogràfiques, la del Nord experimenta creixements del consum per sobre de la mitjana nacional en aquesta setmana, i destaca  Navarra (+48%), el País Basc i Astúries, mentre que a l’àrea mediterrània, les Balears i Múrcia són les comunitats que més incrementen el seu consum.

Extremadura, que va ser la Comunitat que va registrar l’increment més gran en el consum durant la primera setmana de confinament, conté les seves compres i les Canàries presenta creixements constants que ronden el 30% cada setmana.

Bicarbonat cotitzat

Mercadona ha duplicat les vendes de bicarbonat de sodi durant l’emergència sanitària del coronavirus, al passar de vendre vuit unitats per botiga al dia a una mitjana de 16. La venda d’aquest producte, disponible en tota la cadena, s’ha incrementat perquè un dels seus múltiples usos és la neteja i desinfecció de fruita, verdura i roba, així com per a rebosteria, cura i higiene personal, explica la companyia en un comunicat.

El ‘proveïdor totaler’ Jesús Navarro ha reforçat la producció d’aquest producte elaborat a la seva fàbrica de Novelda (Alacant), sota la marca Hacendado, perquè arribi a les més de 1.600 botigues repartides per Espanya i Portugal.

Notícies relacionades

El bicarbonat de sodi és un compost sòlid cristal·lí, de color blanc i soluble en aigua. Es comercialitza a Mercadona des de fa més de 15 anys, en dos formats diferents per adaptar-se a les necessitats: un pot de 300 grams per 0,69 € la unitat, i una bossa d’un quilo per 1,19 € la unitat.

Durant l’estat d’alarma, la cadena valenciana garanteix el proveïment i subministrament de totes les seves botigues amb els productes necessaris perquè els seus clients puguin confeccionar la seva compra habitual.