Per reduir l'impacte mediambiental

Els científics veuen necessària una «transició» cap a la moda sostenible

El tèxtil produeix més de 92 milions de tones de rebutjos i consumeix 1,5 mil milions de tones d'aigua a l'any, segons un estudi publicat a 'Nature'

Aquesta indústria representa el 10% de la contaminació mundial, cosa que la converteix en el «segon contaminant més gran», després de l'aviació

zentauroepp51855042 models present creations by chanel during the women s spring200122171738

zentauroepp51855042 models present creations by chanel during the women s spring200122171738 / CHRISTOPHE ARCHAMBAULT

1
Es llegeix en minuts
EFE

El negoci de la moda necessita «canvis urgents» per aconseguir que les cadenes de subministraments siguin sostenibles a llarg termini, inclosa una «transició» des de la ‘fast fashion’ (moda ràpida) cap a la moda lenta i sostenible.

Així ho asseguren un grup d’investigadors en un estudi publicat aquest dimarts per la revista Nature, on destaquen que per reduir els impactes mediambientals d’aquesta indústria farà falta una «desacceleració de la fabricació» i la introducció de «pràctiques sostenibles» a tota la cadena de subministrament.

Els efectes d’aquesta xarxa s’estenen al consum d’aigua, la contaminació química, les emissions de diòxid de carboni (CO2, assenyalen els autors de l’estudi, liderat per Kirsi Niinimäki, investigadora de Moda de la Universitat Aalto de Espoo (Finlàndia).

Segons les seves xifres, el sector produeix més de 92 milions de tones de rebutjos i consumeix 1,5 mil milions de tones d’aigua a l’any, una càrrega que «recau sovint» en els països en desenvolupament.

«Necessitem una nova comprensió de tot el sistema sobre com fer la transició cap aquest model –moda sostenible–, cosa que requereix creativitat i col·laboració entre dissenyadors i fabricants, diverses parts interessades i consumidors finals», assenyala Niinimäki a la publicació.

En aquest sentit, destaca que farà falta un «enfocament conjunt» en què la indústria tèxtil inverteixi en tecnologies més netes, el sector de la moda desenvolupi nous models de negoci més sostenibles i els responsables polítics modifiquin la legislació.

Els consumidors, afegeix la investigació, també hi tenen «un paper crucial», han de canviar els seus hàbits i «estar preparats» per pagar preus més alts que assumeixin l’impacte ambiental de la moda.

Notícies relacionades

L’estudi recorda que aquesta indústria representa el 10% de la contaminació mundial, cosa que la converteix en el «segon contaminant més gran» després de l’aviació.

No obstant, apunta, el sector continua creixent per l’auge de la «moda ràpida», que depèn de la fabricació barata, el consum freqüent i l’ús de peces de vestir de curta durada.

Temes:

Moda