crisi sanitària
Buch no descarta demanar al Govern que sigui obligatori portar mascareta fora de casa
Sanitat admet que contempla la mesura però assegura que «no exigirà res que no es pugui complir per part dels ciutadans»

zentauroepp53020541 coronavirus200403203208 /
El conseller d’Interior, Miquel Buch, ha assegurat aquest dilluns que no descarta «cap escenari», com demanar al Govern que sigui obligatori portar mascaretes per sortir de casa, com va acordar ahir la regió italiana de la Llombardia, una de les més afectades a Europa pel coronavirus.
En una roda de premsa telemàtica, Buch ha indicat que, fins que no es desenvolupi una vacuna contra la Covid-19, la millor via per prevenir el seu contagi i expansió és adoptar mesures d’autoprotecció, com guardar una distància mínima de seguretat, mantenir la higiene permanentment a les mans, si es pot portant guants, i utilitzar mascareta i, si no se’n disposa, fer servir barreres de protecció casolanes. «Mentre els científics no trobin la vacuna, la millor, l’única que ara hi ha, som nosaltres mateixos, la nostra responsabilitat. Quedem-nos a casa», ha insistit Buch, que ha recordat a l’inici de la seva intervenció que la regió italiana de la Llombardia va acordar ahir l’obligació de portar mascaretes per sortir de casa.
Per la seva part, el ministre de sanitat, Salvador Illa, ha assegurat que el Govern «no exigirà res que no es pugui complir per part dels ciutadans», amb referència a si es recomanarà l’ús generalitzat de mascaretes per sortir al carrer, una mesura que s’està contemplant però que no està decidida. Ho ha dit Illa en una roda de premsa en la qual ha afirmat que s’estan valorant diferents opcions d’acord amb les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), i, quan es prengui una decisió, es farà pública. Mentrestant, ha indicat, el Govern està fent tots els esforços per proveir d’equips de protecció individual (EPI), adquirint-los i actuant per augmentar la producció nacional.
Sense descartar «cap escenari»
Notícies relacionadesA preguntes dels periodistes per aclarir si el Govern és partidari també que les mascaretes siguin obligatòries, Buch ha indicat que «ara com ara» no poden descartar «cap escenari ni cap obligació» que pugui decretar l’executiu català o que puguin demanar al Govern, «degut a la subordinació» a què entén que l’estat d’alarma ha sotmès la Generalitat.
«El que està clar és que la nostra sol·licitud, la nostra petició, la nostra obligació, la nostra recomanació, sempre, sempre, sempre anirà en funció de les propostes que faci l’equip tècnic d’experts del comitè tècnic del pla d’emergències (Procicat)», ha remarcat Buch. En aquest sentit, el conseller ha assegurat que, si s’adoptés una mesura en aquest sentit, no seria una decisió «política», sinó que «com totes» les que han pres fins ara ho seria «en funció» de l’aportació de l’equip d’experts i científics del pla d’emergències.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- L’estabilitat de la legislatura Puigdemont i Junqueras donen aire a Sánchez abans de reprendre el curs
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Societat Tarragona instal·larà sensors per quantificar el flux de turistes i detectar possibles inundacions
- Festa Major La traductora i actriu Viviana de Salvador serà la pregonera de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Batalla política entre les flames La directora de Protecció Civil es regira contra el PP per dir-li «piròmana»: «Aquells que no aporten que s’apartin»
- Espanya, en flames Els incendis baixen a 18, però vuit continuen amb flames molt virulentes
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents