29 maig 2020

Anar al contingut

l'aturada pel coronavirus

'Tornada a l'escola virtual' per als alumnes catalans el 14 d'abril

Educació avisa els centres que «amb tota probabilitat» l'inici de la tercera avaluació es farà en confinament

El període serà avaluable, si bé el departament insta a personalitzar els criteris

Ignasi Fortuny

'Tornada a l'escola virtual' per als alumnes catalans el 14 d'abril

EUROPA PRESS

Els alumnes catalans hauran de tornar a l’escola  el pròxim 14 d’abril, però, ara per ara, de manera virtual. El Departament d’Educació ha marcat aquesta data i aquestes condicions per a l’inici de la tercera avaluació ja que, «amb tota probabilitat», es reprendran les classes en situació de confinament pel coronavirus. Així ho ha comunicat aquest dilluns el departament que dirigeix el conseller Josep Bargalló a les direccions de tots els centres educatius de Catalunya a través d’una carta a què ha tingut accés aquest diari. En concret, els alumnes que tornaran a les classes el dimarts 14 d’abril, després de la Setmana Santa (el dilluns 13 és festiu), són els de segon cicle d’educació infantil, primària, ESO, batxillerat i formació professional. Ho faran després d’exactament un mes i un dia sense activitat docent, tot i que algunes escoles l’havien mantingut malgrat el confinament. 

A més, la instrucció d’Educació assenyala que la docència, que es farà per via telemàtica, serà igualment avaluable, si bé el departament demana que es revisin els criteris d’avaluació per personalitzar-los adaptant-los a «les limitacions formatives i personals amb què s’hagi trobat cada alumne». La carta també demana als equips directius de les escoles tornar a definir i planificar les qualificacions de l’últim trimestre educatiu. El departament insisteix en què «d’acord a la situació excepcional» els membres de l’equip directiu dels centres hauran de vetllar perquè els nous criteris s’ajustin a les circumstàncies i que aquests es comunicaran a les famílies. En la mateixa instrucció enviada als centres, Educació remarca que la segona avaluació va finalitzar el 12 de març passat, l’últim dia en què els estudiants van anar a classe a Catalunya, amb les observacions fetes fins aleshores.

Ara per ara, el departament treballa amb un escenari canviant que no permet posar termini a aquesta situació d’ensenyament per via telemàtica. La tornada a les aules és, de moment, incerta. Fins i tot la possibilitat que va apuntar la ministra d’Educació, Isabel Celaá: 15 dies el juny amb classes presencials. El que sí que insisteixen amb rotunditat fonts del Departament d’Educació és que el curs escolar, de moment, no s’allargarà, com ha reiterat el conseller Bargalló en les seves aparicions davant els mitjans aquestes últimes setmanes. 

Propostes setmanals

L’objectiu d’Educació és donar continuïtat als hàbits i al procés d’aprenentatge amb propostes educatives que arribin a tots els estudiants. Així, assenyala que s’han de prioritzar les activitats globalitzades en els diferents àmbits curriculars «i fugir de la necessitat i la pressió d’acabar els programes». Per això, recomanen fer propostes setmanals, amb un calendari d’entrega i amb la possibilitat d’un retorn de les activitats, per exemple.  

Per la seva banda, les direccions de les escoles també hauran de garantir la comunicació amb l’alumnat a través de tutories. La interacció amb els estudiants es farà per mitjans virtuals, com el correu electrònic o altres eines, que permetin enviar els treballs de manera digital –tant documents com fotografies– perquè puguin ser avaluats. Educació també diu que els encàrrecs «han de ser significatius i motivadors, i evitar les tasques mecàniques o repetitives», i que han de tenir l’acompanyament del professorat. De la mateixa manera, demanen evitar reproduir el treball que es fa als centres i indiquen que no s’han de replicar els horaris setmanals. 

Lupa sobre els estudiants vulnerables

D’altra banda, fonts d’Educació expliquen que estan treballant en com dur a terme la docència no presencial amb els alumnes de les famílies més vulnerables (sense internet o ordinador a casa, per exemple) per als quals, fins ara, no s’han anunciat mesures concretes. El departament explica que rastreja ara amb «atenció prioritària» els centres d’alta complexitat per conèixer de què disposa cada estudiant per preparar mesures alternatives. Algunes que s’estan estudiant són trucades periòdiques del professor a l’alumne o activitat docent a través d’una aplicació instal·lada al mòbil d’un familiar, entre altres.