FALTA DE RECURSOS
El plor d'un alcalde pel coronavirus: «Se'ns moren els avis a les nostres mans»
El regidor d'Alcalá del Valle (Cadis) demana ajuda després de detectar 38 positius a la residència de gent gran
zentauroepp52900657 screenshot200323211811
Impotència i frustració al veure que els seus veïns es moren pel coronavirus i ningú fa res per evitar-ho. Rafael Aguilera, alcalde d’Alcalá del Valle (Cadis), va posar cara aquest dilluns a la desolació de molts regidors al comprovar com la falta de recursos sanitaris i la descoordinació fa efecte en els més febles. En el seu cas, en els 38 dels 42 avis de la residència de gent gran que han donat positiu, i que hauria de tenir en quarantena a una plantilla també delmada per la pandèmia però que, mentre la febre permeti continuar treballant, es deixen la pell per atendre’ls. «Se’ns moren els grans a les nostres mans, i no ho permetrem», brama. El govern andalús, no obstant, retreu que generi «alarmisme» perquè s’està en «permanent contacte amb el centre», mentre acusa el regidor de «saltar-se tot el protocol i instruccions del Ministeri de Sanitat» a l’entrar i sortir «al seu aire» de la residència.
Cansat i a punt de plorar després de llargues jornades de lluitar amb unes administracions desbordades, Aguilera, militant d’Esquerra Unida, va decidir sortir aquest dilluns a la porta de la residència Dolores Ibarruri La Pasionaria per narrar el seu cas i demanar ajuda, enfundat amb una bata, mascareta i guants. El poble, d’apenes 5.123 habitants, comptabilitza ja 58 positius pel Covid-19, la majoria a la residència de gent gran. 38 avis estan contagiats, i també el 60% de la plantilla, 19 persones. «No tenim ja ni cuiners, ni oficials, ni metges ni infermers», desgrana, reconeixent que, no obstant, alguns dels treballadors acudeixen a treballar amb símptomes d’estar afectats pel virus i a l’espera de conèixer els resultats de les proves.
«Molts venen a veure-ho, però tots se’n van»
El seu és un relat de desesperació, de trucar sense èxit a totes les portes de les administracions. Dijous van conèixer que tenien tres treballadors de la plantilla encomanats, per la qual cosa va reclamar que es fes el test a la resta d’empleats «perquè enteníem que el virus s’estenia pel poble». «No volien». Ja de matinada, va reclamar poder posar la plantilla en quarantena i que les autoritats sanitàries es posessin al capdavant de la residència, cedint les competències. «Divendres em van dir que me n’anés a casa, que se’n feien càrrec i que enviaven una empresa». Res, lamenta, va ser cert, i han hagut de ser dels mateixos regidors qui, sense si més no equips de protecció, ajudin a cuidar els avis o «posar rentadores» en jornades maratonianes de 20 hores. «Des de divendres han vingut molts inspectors, molta gent, però tothom se’n va i els nostres grans es queden aquí».
«El virus està matant, però també està matant el sistema», lamenta, explicant, a continuació, que aquest mateix diumenge un dels malalts va morir a les seves mans perquè no arribava l’oxigen. «Quan hem de treure’ls als hospitals és una odissea aconseguir ambulàncies, quan tenim les ambulàncies, és una odissea aconseguir plaça en hospitals, quan ingressen ens els tornen a la residència», retreu, «a les 16 h et diuen que els evacuaran però que no saben on, a les 17 hores et diuen una altra cosa, i a les 18 te’n diuen una altra».
La situació que troben els qui aconsegueixen una plaça en un hospital també és esgarrifosa, tant que molts veïns prefereixen que abans que es s’emportin els seus familiars a no se sap on «es quedin aquí i morin amb dignitat». Hi ha 18 pacients ingressats. Aguilera recorda el cas d’un d’aquests veïns, malalt, que va sortir pel seu propi peu de la casa i que va morir l’endemà. Per això, ha posat a disposició de la Junta d’Andalusia o el Govern central diferents instal·lacions del poble, com la residència per als fills dels temporers o la guarderia, per atendre els malalts i reclama que, si és necessari, es tanqui el poble i l’exèrcit munti un hospital de campanya. «No podem estar pidolant per l’oxigen», manté.
El regidor insisteix en la seva crida en un vídeo que ja estén com la pólvora per les xarxes socials. «Necessitem oxigen, ambulàncies i hospitals, no permetré que els nostres avis es morin en una residència, Espanya ha de conèixer aquesta situació», insisteix. «Que ens enviïn ajuda».
- ciclisme El Tour, sense el paradís cicloturista de Collserola per la pesta porcina
- Golf Homenatge a Ballesteros al Real Club de Golf el Prat
- Barcelona, protagonista Hines inaugura hotel al costat de Sant Joan de Déu
- LA PLANIFICACIÓ BLANC-I-BLAva L’Espanyol aposta per Monchi si segueix a Primera
- La ronda italiana El Giro comença avui a Bulgària amb Vingegaard com a únic favorit
