07 d’abr 2020

Anar al contingut

EL DEBAT DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE

Les grans ciutats aposten pel 'car sharing' que Barcelona veta

A Madrid quatre empreses amb gairebé 3.000 vehicles elèctrics ofereixen servei a 800.000 clients

Una regulació similar que imposarà Colau a les motos ha fracassat a la capital amb els patinets

Manuel Vilaseró

Les grans ciutats aposten pel 'car sharing' que Barcelona veta

DAVID CASTRO

Des de les empreses de mobilitat sostenible de Madrid es contempla amb perplexitat les restriccions imposades a  Barcelona al ‘moto sharing’. «Copiaran per a les motocicletes el model de regulació del patinet compartit que ha fracassat a Madrid, mentre continuen sense autoritzar el ‘car sharing’ amb el qual portem cinc anys d’èxit i s’ha estès en capitals europees», es lamenten.

Un dels sorpresos és David Bartolomé, director general a Espanya de Share Now (abans car2go), l’empresa que va idear el model de cotxe compartit flexible (es recull i deixa a qualsevol carrer). Després d’una etapa experimental a la ciutat sueca d’Ulm el 2008 i després a Hamburg, l’empresa es va llançar a la conquista d’altres grans ciutats. A Espanya va aterrar el 2014.

Sense color polític

Les converses amb el llavors alcalde de Barcelona, Xavier Trias, no van donar fruit i amb la seva successora, Ada Colau, encara menys. A Ana Botella, a Madrid, li va agradar el projecte i a la seva successora, Manuela Carmena, encara més. José Luis Martínez-Almeida, l’actual primer edil, els ha garantit la continuïtat.  

Els petits Smart elèctrics de car2go van començar a circular pel centre de la capital d’Espanya el 2015 i cinc anys després ja són quatre les empreses que ofereixen un servei similar, amb una flota total de gairebé 3.000 vehicles i al voltant de 800.000 clients que en els seus viatges diaris no emeten ni un sol gram de CO2.

És molt difícil passejar per un carrer de Madrid sense topar-se amb vehicles aparcats de Wible, Zity, Share Now (car2go) o Free2Move (Emov). I és també complicat  trobar grans ciutats europees on no hi hagi una oferta similar.

París, Berlín, Milà... i fins i tot a Wuhan 

Una de les últimes capitals a incorporar-se ha sigut París. Share Now va començar a operar l’any passat a la ciutat on governa la socialista ‘verda’ Anne Hidalgo. Zity té previst fer-ho aquest març. Liderada per Ferrovial i amb participació de Renault serà la primera empresa espanyola de ‘car sharing’ a operar fora de les nostres fronteres.

Berlín, encapçalada per una coalició d’esquerres i ecologistes, i un dels miralls on es mira Barcelona en Comú, també operen diverses companyies. Amsterdam, Milà, Roma, Milà, Frankfurt, Copenhaguen, Torí... Això només a Europa. Àsia és un altre terreny fèrtil i una de la primeres ciutats a incorporar-s’hi ha sigut la xinesa Wuhan, avui tristement cèlebre.

Els operadors desconfien

Barcelona n’és l’excepció. L’Ajuntament ha anunciat en reiterades ocasions una regulació que continua sense dur a terme. Ara l’ha anunciat per després de l’estiu. «Esperarem a veure en què consisteix aquesta regulació. Per a nosaltres el lògic és que es faci com a Madrid, donant permís per operar a les empreses que ho demanin i després ja el client opta per la que millor s’adapta a les seves necessitats»,  explica Bartolomé. És com funciona també el ‘moto sharing’ a Madrid, on e-cooltra compta amb 1.500 motocicletes elèctriques.

«Ens costa molt esforç convèncer els inversors perquè apostin per aquest model de mobilitat sostenible i si hi ha incertesa regulatòria és impossible. Obtenir rendibilitat amb una flota de 300 motos és inviable», afegeix.

Carlos Blanco, director general de Wible (Kia i Repsol) considera «la regulació de les motos a Barcelona un atropellament a les empreses privades i a les que s’han establert allà». «Amb aquest volum de motos és molt complicat fer rendible una companyia. Tot el que sigui sobreregulació talla les ales a les empreses que ho estan fent millor. A Madrid ja va passar amb el tema dels patinets elèctrics», adverteix.    

El fiasco dels patinets

Carmena va adjudicar el servei a més de 20 empreses dividides entre els diferents districtes de la ciutat i el resultat ha sigut «una ruïna i un caos» que ha fet abandonar la majoria. Només en continuen operant quatre o cinc que envaeixen territoris que no tenen adjudicats.

Almedia ha encarregat un estudi de reconsideració de tota la mobilitat sostenible que estarà preparada al setembre i se centrarà especialment a desenredar la troca del patinet elèctric.

El cotxe compartit elèctric no és ni de lluny un gran negoci. Al contrari, de moment cap de les quatre empreses instal·lades a Madrid ha deixat enrere els números vermells. Encara són deficitàries però aguanten perquè creuen que «aquest és el futur i s’ha de ser allà». Als fabricants integrats a aquestes plataformes (Mercedes, Renault, Kia i Citroën), els serveixen, a més, de promoció dels seus models elèctrics.

Alternativa davant de les ZBE 

Wible també mirarà «amb lupa» la regulació quan surti a Barcelona. «Estem a l’espera. Però hi ha d’haver certes garanties que la regulació es mantingui en el temps i faci viable el negoci, sinó no té sentit invertir-hi», adverteix el seu director general.

«La majoria de ciutats han vist que el ‘car sharing’ és una alternativa neta a l’ús del cotxe privat, una mica clau en ciutats preocupades per la contaminació o les emissions de CO.  Les restriccions als vehicles de combustió ens fan necessaris. Som una alternativa per a aquells que no poden prescindir del tot del cotxe. Estem segurs que Barcelona també s’hi apuntarà. La pregunta és només quan i com», conclou el seu homòleg de Share Now.