INFRAESTRUCTURES

El president de Renfe confirma el pacte amb la Generalitat per prorrogar l'explotació de Rodalies

L'acord està pendent de la transferència a Catalunya de 270 milions del dèficit tarifari

Táboas rebutja que l'AVLO pari a Tarragona, Lleida o Girona

zentauroepp51207788 21 05 2015 un tren de rodalies  arxiu   economia catalu a es191208125106

zentauroepp51207788 21 05 2015 un tren de rodalies arxiu economia catalu a es191208125106 / EUROPA PRESS

3
Es llegeix en minuts
ACN / Europa Press

El president de Renfe, Isaías Táboas, ha confirmat que l’operadora i la Generalitat tenen a punt l’acord pel qual l’empresa ferroviària renovarà els trens de Rodalies i podrà explotar el servei 15 anys més per amortitzar la inversió, com va avançar EL PERIÓDICO.

«Hem estat molts mesos parlant. Qui t’estima s’arrima i d’això ha sortit una certa relació de confiança. Tenim un possible acord», ha dit Táboas aquest divendres durant la seva intervenció al Cercle d’Infraestructures.

Ha explicat que la concreció del pacte està pendent que el Ministeri de Transports transfereixi a la Generalitat els 270 milions d’euros anuals del dèficit tarifari, és a dir, la diferència entre el que costa el servei i el que paga l’usuari a través del seu títol de transport. «Tenim un acord. Crec que podríem firmar aquest acord en el moment en què hi hagi encarrilada aquesta part, que no podem tancar ni el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavin, ni jo», ha explicat amb referència a la transferència, ja que es tracta d’una qüestió que s’ha de tancar en una comissió bilateral entre l’Estat i el Govern

La Generalitat de Catalunya és la titular del servei de Rodalies, si bé l’Estat, a través d’Adif, és el titular de la infraestructura per on circulen els trens, operats per Renfe. Fins ara, el Ministeri de Transports transfereix directament a Renfe aquests 270 milions d’euros destinats a cobrir el dèficit tarifari, mentre que la Generalitat defensa que ha de ser l’Administració catalana qui els rebi per després, al seu torn, transferir-los a l’operador ferroviari.

La Generalitat vol que el nou contracte serveixi per fixar el marc de relacions entre l’Administració catalana i Renfe, els estàndards de qualitat i les obligacions de l’operador ferroviari, alhora que vol actualitzar amb Adif un pla d’inversions en la xarxa de Rodalies per millorar la infraestructura i reduir incidències.

D’altra banda, Táboas ha al·ludit a l’AVE de baix cost, l’AVLO, que unirà Barcelona i Madrid a partir del 6 d’abril i ha assenyalat que no pararà en ciutats més petites, com Tarragona, Lleida o Girona–, perquè l’objectiu és que els trens viatgin plens entre la capital catalana i la capital d’Espanya.

«Encantats» d’acompanyar FGC a França

Preguntat per la possibilitat que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) pugui acabar operant Rodalies, Táboas ha defensat que Renfe és un «gestor i operador fantàstic». En aquest sentit, ha posat de relleu que en altres comunitats el servei de Rodalies de l’operadora arriba a índexs de puntualitat de més del 97%, davant el 91,15% que registra a Catalunya.

Per la seva banda, el president de FGC, Ricard Font, ha expressat en diverses ocasions el seu objectiu que l’operador català presti serveis d’alta velocitat regional, connectant no només les quatre províncies catalanes, sinó també amb ciutats del sud de França, com ara Perpinyà, Montpeller i Tolosa, a més d’amb la ciutat espanyola de València. «Estaríem encantats d’acompanyar FGC. Per la nostra banda, no hi hauria cap restricció a estudiar-ho», ha dit sobre això Táboas, que ha destacat les sinergies que es podrien donar d’aquesta eventual col·laboració.

Inversió a Rodalies

Quant a Rodalies, ha remarcat que genera uns 400 milions d’euros de facturació, cosa que la situa entre les 60 empreses més grans de Catalunya. Així mateix, ha avançat que s’està treballant en un pla que persegueix que s’assoleixin els 600.000 usuaris al dia, davant els 410.000 passatgers diaris actuals, fet que donaria un increment del 46%.

Notícies relacionades

A més, ha indicat que l’any passat es van licitar treballs a la xarxa per uns 259 milions i se’n van adjudicar d’altres per uns altres 200 milions. «Si es licités això cada any, no en necessito deu per arreglar Rodalies, sinó bastants menys. No és cert que no s’hi inverteixi», ha defensat Táboas.

Ha insistit que Catalunya té una xarxa de Rodalies molt complexa, amb més de 420 quilòmetres de xarxa exclusiva i una puntualitat del 91,15%. Respecte als 8,85 punts necessaris per arribar al 100%, el directiu ha atribuït un punt a Renfe, dos més a fallades relacionades amb el material, 2,8 punts més a problemes originats per obres i la resta a causes externes, com són atropellaments i incidències en la via, «com un arbre que s’ha tallat i ha caigut sobre la via o una barricada».