24 set 2020

Anar al contingut

Acord per millorar el servei

La Generalitat pacta amb Renfe 15 anys més d'explotació de Rodalies

Territori espera firmar un contracte de serveis amb l'empresa ferroviària

La companyia de transports es compromet a renovar la seva flota de trens

Óscar Hernández

La Generalitat pacta amb Renfe 15 anys més d'explotació de Rodalies

FERRAN NADEU

La Generalitat i Renfe estan a punt de firmar un contracte de serveis pel qual l’empresa ferroviària renovarà els trens de Rodalies a Catalunya i podrà explotar el servei 15 anys més per amortitzar la inversió. L’acord ha sigut avançat aquest matí pel secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat, Isidre Gavín, després d’una reunió a la Diputació de Lleida sobre la línia ferroviària Lleida-Manresa.

Gavín ha explicat a aquest diari que l’acord amb Renfe persegueix millorar el servei de Rodalies després d’una dècada de buit administratiu i econòmic en la gestió del servei per part del Govern autonòmic. «Fa 10 anys que es va acordar el traspàs de Rodalies de l’Estat a la Generalitat i des d’aleshores mai s’ha firmat un contracte de servei ni tampoc s’ha fet el traspàs econòmic anunciat de 270 milions d’euros anuals», ha indicat. «Aquell traspàs va ser un ‘fake’» –ha afegit en relació amb el seu incompliment per part de l’Estat. Dels 4.000 milions que es van anunciar només s’hi ha invertit un 14%».

Es podrà sancionar

«Amb el nou contracte de serveis ara la Generalitat podrà exigir a Renfe el seu compliment i a més se li podrà sancionar si no ho fes. Ja que fins ara quan s’ha intentat sancionar Renfe els seus advocats al·legaven que no hi havia un contracte», ha subratllat el secretari d’Infraestructures. També ha precisat que el termini de 15 anys concedit a Renfe «sorgeix perquè és el període que l’empresa necessita per rendibilitzar la seva inversió».

Davant de la sorpresa que pugui causar en alguns sectors que la Generalitat concedeixi el servei a l’operador espanyol, quan compta amb una empresa ferroviària pròpia com Ferrocarrils de la Generalitat, Gavin ha afirmat que «la prioritat és el servei al ciutadà i aquest quedés garantit amb el contracte amb Renfe».

Diàleg directe

La Conselleria de Territori desconeix quan es produirà la firma del contracte «perquè aquest està condicionat que es traspassin els diners que va acordar fa 10 anys la comissió mixta, al fet que el pla de Rodalies sigui un conveni que obligui a complir l’operador i que es generi una nova governança perquè la Generalitat pugui parlar amb Renfe del servei sense haver de passar per Foment», ha explicat Gavin.

Alhora, el secretari del Departament de Territori ha precisat que en la negociació amb Foment i Renfe «hi ha empatia». «No té color amb la relació que hi va haver amb el Govern del PP», ha explicat. El responsable d'Infraestructures de Territori, departament que dirigeix Damià Calvet, també ha recordat que Ferrocarrils «gestionarà la nova línia de l’aeroport de Barcelona, la L-8 que unirà Igualada amb el Vallès i el nou tren tramvia del Camp de Tarragona». 

Millores a LLeida

En la reunió a la Diputació de Lleida, Gavin ha anunciat que en dos o tres mesos es presentarà la proposta de les noves Rodalies en aquesta ciutat, que inclourà autobusos, a més d’un bitllet combinat d’alta velocitat amb altres línies i la posada en marxa d’aparcaments dissuasius.

El subdelegat del Govern central a Lleida, José Crespín, que dilluns va anunciar inversions a la línia Lleida-Manresa per valor de 13 milions d’euros, ha apuntat que «ara s’ha de treballar perquè es posin més trens». «Tot això costarà diners, d’això tots n’hem de ser conscients, i per tant un sí o un no als Pressupostos de l’Estat pot anar encaminat a fer un pas endavant en aquesta inversió o no», ha advertit.