ludopatia

Consum prohibirà la publicitat dels bons de captació en el joc 'online'

Garzón limitarà també els anuncis de promocions de fidelització i cap podrà superar els 100 euros

Una nova eina dificultarà les persones ludòpates accedir al crèdit financer fàcil i ràpid

GRAF9079. MADRID, 12/02/2020.- El ministro de Consumo, Alberto Garzón, preside el acto de toma de posesión de los altos cargos de Consumo, este miércoles en Madrid. EFE/Luca Piergiovanni

GRAF9079. MADRID, 12/02/2020.- El ministro de Consumo, Alberto Garzón, preside el acto de toma de posesión de los altos cargos de Consumo, este miércoles en Madrid. EFE/Luca Piergiovanni / Luca Piergiovanni (EFE)

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

Qualsevol persona que entri a les múltiples pàgines d’internet que ofereixen apostes esportives, el primer que es troba és un bàner publicitari en què se l’informa que pot aconseguir uns 100 o 200 euros «gratis». Són els anomenats bons de «benvinguda», en el llenguatge utilitzat pels operadors del joc, que també utilitzen promocions de «fidelització» com a estratègia publicitària, però tots dos tenen els dies comptats.

El ministre de Consum, Alberto Garzón, va anunciar aquest dilluns que el projecte de reial decret que regularà la publicitat del joc ‘online’ prohibirà les «campanyes agressives» amb «bons econòmics» que suggereixin a l’usuari que disfruta d’uns «diners gratis». Així mateix, es limitaran aquestes promocions a un màxim de 100 euros, amb la vista posada a protegir els dos col·lectius més vulnerables: els menors i els jugadors compulsius. I és que, segons va subratllar el ministre, l’esmentada estratègia comercial, malgrat ser «legítima» per expandir un mercat «legal», s’ha demostrat «discutida», perquè sota el missatge de diners gratis «s’atreu a menors d’edat i persones amb problemes de salut que haurien necessitat deixar de jugar». Per tot això, es prohibiran la publicitat dels bons quan «comportin algun tipus de bonificació econòmica».

Els espots, de matinada

Així mateix, el projecte de reial decret, l’esborrany del qual serà sotmès a consulta pública «aquesta setmana», delimitarà els espots sobre qualsevol tipus de joc ‘online’ a la matinada, entre les 1.00 i les 5.00 del matí, segons van anunciar fonts de Consum recentment. El principal objectiu de la reglamentació, que està pendent des que el 2011 es va regular aquest sector, és protegir la «salut pública» en un context en què la proliferació de cases d’apostes i el joc a través d’internet ha generat una «alarma social» a la qual el Ministeri de Consum pretén donar resposta amb el decret sobre la publicitat com a «primer pas».

L’acord de Govern inclou altres mesures, la més important, impulsar que les cases d’apostes obrin a partir de les 22.00 hores, però aquesta decisió depèn de les autonomies, que són les que tenen competències sobre el joc presencial.

Dificultats als crèdits ràpids

Notícies relacionades

Amb motiu del Dia Internacional de Joc Responsable, Garzón va clausurar aquest dilluns un acte en què es va presentar una nova eina que dificultarà als ludòpates l’accés als crèdits ràpids. Així, aquelles persones que s’hagin adonat que tenen un problema es podran apuntar en un fitxer ‘online’ a través del qual, si tenen una recaiguda, se’ls impedirà accedir a més finançament per continuar amb la seva addicció. L’eina estarà en marxa la segona part de l’any i comptarà amb el recolzament de Consum per facilitar les inscripcions.

El problema del nou instrument és que l’adscripció per part de les empreses financeres és voluntària i, tot i que ha sigut desenvolupada, entre d’altres, per l’Associació Espanyola de Fintech i Insurtech, que agrupa la majoria de les entitats que ofereixen crèdit ràpid, no hi són totes. Per això, col·lectius com l’Associació d’Usuaris Financers demanen anar més enllà i que es prohibeixi jugar amb targetes de crèdit, com ja ha fet el Regne Unit. Una mesura que a Espanya ja s’està «estudiant», segons va avançar aquest dilluns el director general d’ordenació del joc, Juan Espinosa.