jocs d'atzar

El Govern vol limitar la publicitat del joc 'online' a la matinada

La seva intenció és que només es puguin emetre anuncis d'apostes esportives per internet entre la 1:00 i les 5:00 de la matinada

Les associacions que ajuden els ludòpates acullen l'anunci amb cautela i demanen una prohibició completa similar a la del tabac

zentauroepp46196209 barcelona 09 12 2018 juego online   internet   foto   alvaro191022191718

zentauroepp46196209 barcelona 09 12 2018 juego online internet foto alvaro191022191718 / ALVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

El ministre de Consum, Alberto Garzón, plantejarà aquest dijous al sector del joc ‘online’ la seva intenció de delimitar considerablement la publicitat d’aquesta activitat, de manera que només es puguin emetre anuncis d’apostes esportives i altres jocs per internet entre la 1 i les 5 de la matinada. La limitació afectarà fonamentalment els espots de ràdio i televisió.

Es tracta d’una mesura nova, ja que no s’havia inclòs en cap dels esborranys de reial decret dissenyats per limitar la publicitat per part dels governs del PP i del PSOE. Aquesta normativa tindrà en compte, a més, altres restriccions, que es donaran a conèixer, segons fonts del Ministeri de Consum, en les pròximes setmanes, a mesura que avanci el «diàleg» que el ministre obrirà demà amb els agents econòmics i socials que formen part del Consell Assessor de Joc Responsable. Entre les iniciatives que s’estudien hi ha, a més, la de prohibir que famosos com ara Carlos Sobera protagonitzin els anuncis i la limitació dels patrocinis esportius.

El mateix sector, conscient que bona part de la societat està expressant el seu rebuig al bombardeig d’anuncis i al creixent nombre de cases d’apostes, amb el consegüent augment de la ludopatias’ha autoregulat i a partir del gener passat els esportistes en actiu no poden protagonitzar els espots. Així mateix s’han vetat els bons i les promocions en els directes televisats, com els partits de futbol.

Les associacions ho veuen insuficient

Tot i això, aquestes mesures es consideren insuficients per les associacions que ajuden persones amb ludopatia, que van acollir aquest dimecres l’anunci efectuat pel Ministeri de Consum amb cautela, ja que els Governs anteriors ja van intentar restringir la publicitat del joc sense èxit, com demostra el fet que els anteriors esborranys no van arribar a veure la llum malgrat que un va ser exposat per obtenir les al·legacions pertinents.

«Veurem si es porta a terme», va dir Juan Lamas, director tècnic de la Federació de Jugadors d’Atzar Rehabilitats (Fejar), que va explicar que des de la seva associació es feliciten que la regulació del joc passi del Ministeri d’Hisenda al de Consum, en el sentit que no es vegi «simplement com un mecanisme recaptatori». Així mateix, aquest col·lectiu considera que les intencions expressades fins ara per Alberto Garzón de posar límit a les apostes «van pel bon camí», però que s’ha de veure «com s’executen».

En la mateixa línia, Diana Alonso, psicòloga d’Apal  Afujer, assenyala que restringir la publicitat a la matinada és una «mesura valenta però difícil de fer efectiva», per la previsible oposició del sector, que aquest dimecres ha mostrat «cautela» fins a conèixer totes les mesures i s’ha mostrat disposat a col·laborar en un nou marc regulatori. A més, segons l’opinió de la psicòloga, la limitació es queda «a mitges» perquè evita l’exposició als anuncis del públic infantil però no d’una part dels addictes al joc que, precisament per la seva ludopatia, estan desperts a altes hores de la matinada. Per això, les associacions que representen demanen la prohibició total de la publicitat, igual com passa amb l’alcohol i el tabac. Així mateix, Alonso remarca la necessitat d’acompanyar aquesta mesura de campanyes de sensibilització i de més controls per impedir que els menors hi puguin jugar. «Es tracta de no normalitzar una activitat de risc, no de lleure», apunta.

Apostar, una activitat de lleure més

Notícies relacionades

I és que, segons ha posat de manifest una investigació recent de la FAD (Fundació d’Ajuda per a la Drogoaddicció), les cases d’apostes s’han convertit en un punt de trobada juvenil, ja que la població entre 18 i 24 anys no percep que hi hagi risc i considera que les pèrdues derivades d’apostar es tracten d’una despesa «més», com la d’anar al cine o comprar roba. Al seu torn, la macroenquesta Edades 2017-2018, del Ministeri de Sanitat, va detectar que juga a través d’internet el 3,5% de la població, és a dir, 1,6 milions de persones, vuit punts més que entre el 2015 i el 2016, quan es va fer l’estudi anterior.

A més de la regulació de la publicitat, l’acord per a un Govern de coalició firmat entre el PSOE i Unides Podem preveu «impulsar criteris homogenis» amb les comunitats autònomes perquè els locals d’apostes no puguin obrir abans de les 22 hores i se’n limiti la proximitat als centres escolars. Si bé, com precisa el redactat, aquesta mesura no depèn exclusivament del Govern central, ja que el joc presencial, excepte les loteries i l’ONCE, és competència de les autonomies.

Recolzament entre els consumidors a la prohibició total

El 87% dels consumidors demanen prohibir totalment la publicitat de casinos i cases d’apostes, segons una enquesta feta per Facua-Consumidors en acció en què han participat més d’11.000 persones. El 58,7% reclama, a més, que es prohibeixi que aquests llocs obrin abans de les 22.00 hores i el 27,5% va més enllà i creu que s’haurien de vetar per complet.