MESURA CONTRA LA CONTAMINACIÓ

La zona contra el 'cotxe brut' inicia una ofensiva que s'agreujarà

L'ajuntament i l'AMB no descarten que les restriccions per millorar l'aire s'estenguin al peatge urbà o a l'etiqueta groga

El consistori de Barcelona quantifica en un 15% la reducció del trànsit durant les primeres hores d'aplicació de la zona de baixes emissions

emisions declas / periodico

3
Es llegeix en minuts
Guillem Sànchez

Barcelona ha començat l’ofensiva per eliminar els cotxes més contaminants. La caça comença oficialment l’1 d’abril del 2020 però des d’aquest 2 de gener les seves matrícules ja estan en el punt de mira de 66 videocàmeres que reconeixen les matrícules prohibides. És només la primera mesura destinada a millorar la pèssima qualitat de l’aire que respiren els ciutadans. I no serà l’última. En això coincideixen tant els responsables de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) com l’Ajuntament de Barcelona, que aquest dijous, a través d’Eloi Badia, el seu regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, no ha descartat que les restriccions acabin assolint en el futur els cotxes etiquetats amb la targeta groga, els següents en la llista de sospitosos, o cristal·litzin en peatges urbans que reduiran el volum de vehicles que entren a la ciutat.  

La posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), coincidint amb el primer dia feiner de l’any 2020, ha registrat un descens del trànsit a la ciutat de l’11%, d’un 15% en els accessos i d’un 12% a l’interior de les rondes. Són percentatges obtinguts en comparació amb el 23 de desembre que podrien tenir modificacions significatives durant les pròximes setmanes, quan la ciutat s’acabi de despertar. Barcelona s’havia marcat aquest objectiu: reduir el flux de vehicles en un 15%. Tot i que el repte més immediat és millorar la qualitat de l’aire.

Per aquesta raó la ZBE persegueix els vehicles que no tenen cap tipus d’etiqueta (cotxes dièsel anteriors al 2006gasolina anteriors del 2000 i motocicletes anteriors al 2003). Fins a l’1 d’abril, els cotxes i motocicletes que entrin sense etiqueta a la ZBE seran detectats per les videocàmeres i els conductors rebran només una notificació informativa. Però a partir d’aquell dia seran sancionats amb multes de 100 euros, que, en funció de la contaminació atmosfèrica o la reincidència de l’usuari, podrien incrementar-se notablement.

Joan Maria BigasCarles Conill i Marc Iglesias, responsables de la mobilitat en l’AMB, remarquen que l’esforç essencial ha passat per aconseguir que les ordenances municipals, les normes que regularan l’accés a la ZBE que afecta Barcelona però també jurisdiccions limítrofes com l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Sant Just o Sant Adrià de Besòs, siguin comuns.

L’AMB estima que els cotxes i motos que tenen prohibida l’entrada a aquesta anella que delimiten les rondes suposen aproximadament un 15% del total del parc mòbil que circula diàriament per la ciutat. Però remarquen que són responsables de gairebé el 50% del total de contaminació que embruta l’aire. La qualitat del que respiren els ciutadans metropolitans millorarà, no obstant, un 20%, segons les seves estimacions, ja que la restricció es limita als dies feiners i entre les 7.00 i les 20.00 hores. L’experiència de ciutats europees que han aplicat mesures similars indica, a més, que el gruix dels conductors que utilitzen cotxes prohibits esperarà fins a l’1 d’abril per aparcar-los definitivament. A més, la moratòria s’allarga fins al 31 de desembre del 2020 per a camionsautobusos i furgonetes. Això significa que l’aire a Barcelona no millorarà aquest 20% desitjat fins al 2021.

Badia ha assegurat que ja s’han instal·lat 36 de les 66 càmeres que tindrà la ciutat per registrar i contrastar la informació de les matrícules amb la base de dades de vehicles sense etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT). «Aquest és només un primer pas. Això no va només de l’etiqueta. És descarbonitzar l’economia i per a això és necessari tot un conjunt de mesures. Haurem de veure quin és el resultat de la zona de baixes emissions i continuar avançant», ha especificat el regidor, que també s’ha mostrat «molt decebut amb el negacionisme mostrat per la presidenta de la Comunitat de Madrid». «És menyspreable i censurable», ha remarcat. 

Gairebé 6.000 T-Verds

Badia ha detallat que ja s’han inscrit 4.286 vehicles en el registre electrònic de l’AMB, i que un total de 5.969 persones han optat per desballestar el seu vehicle contaminant i obtenir la T-Verda metropolitana (també de l’AMB), que dona tres anys d’accés gratuït al transport públic integrat si no se’n compren cap altre.

Notícies relacionades

Així mateix, la pàgina web informativa sobre la ZBE ja ha rebut 36.000 visites i 1.282 lectures de matrícules i unes 11.000 consultes setmanals sobre les restriccions: «Encara estem en fase informativa, però a partir d’abril ja es començarà a multar. Ara per ara, s’enviaran cartes als conductors reincidents».

Sobre els cotxes estrangers contaminants, Badia ha recordat que les matrícules estrangeres també es llegiran, i que a la frontera els vehicles rebran informació d’aquesta restricció perquè, quan arribin a Barcelona, hagin pogut inscriure’s per circular amb l’exempció de 10 dies.