col·lectiu vulnerable

Una entitat catalana porta al Senegal la lluita per l'escolarització de les nenes

La fundació Guné vol acabar amb la violència sexual a què s'exposen les nenes que continuen estudiant

El projecte també col·labora amb instituts catalans per frenar l'abandonament prematur de les aules

img-20190615-wa0010

img-20190615-wa0010

1
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Kolda és una regió rural del Senegal on, quan les nenes compleixen 12 anys, la seva presència a les aules es redueix a la meitat. I les que queden poden ser, fàcilment, víctimes de violacions o de qualsevol tipus d’agressió sexual per part del professorat o de la resta de companys de classe, segons ha apuntat aquest dimarts en roda de premsa la fundació Guné, que fa un any que treballa per garantir l’educació a totes aquestes nenes. 

Segons ha explicat la presidenta de l’entitat, Mònica Solé, fa ja dècades, des de la colonització, que la població local d’aquesta zona no veu l’escolarització com una «necessitat». Principalment perquè l’ensenyament rebut durant la colonització, en francès i basada en assumptes europeus, no era vista com «una cosa útil» per a la població local. Avui, moltes noies abandonen les aules per ser casades. Si en la primària la presència de nens i nenes és propera al 50%, en la secundària es rebaixa a una proporció del 30% i 70%. 

Una altra problemàtica que destaca l’entitat és la violència sexual a què s’exposen les nenes que segueixen a les aules. «Es donen casos d’abusos i agressions sexuals comeses per professors o companys de classe», ha assenyalat. I en molts casos les noies desconeixen que hi ha un servei sanitari i psicològic que les pugui ajudar.  

Notícies relacionades

Durant l’any passat, aquesta entitat va buscar connexions entre docents, associacions de pares, tècnics sanitaris i els joves al país per intentar revertir la situació. D’una banda, donant arguments a les nenes per defensar-los davant dels pares que volen anar a classe. I, de l’altra, conèixer els serveis contra agressions masclistes que les puguin ajudar. No obstant, també s’han referit als joves i mestres, per aturar aquestes violències. 

Simultàniament, el projecte s’ha ampliat per instituts catalans per provar, en aquest cas, de revertir l’absentisme i el fracàs escolar dels nens i nenes senegalesos, que pot arribar al 50% en alguns casos. 

Temes:

Senegal