PACTE EN EL TRANSPORT

Uber integra el taxi de Madrid a la seva aplicació

La multinacional dels VTC segella un acord amb els taxistes, que tindran preus tancats i descomptes en la tarifa

Els dos gremis es beneficien de la nova llei madrilenya que liberalitza preus, al contrari del que passa a Catalunya

uber-y-taxi 1

uber-y-taxi 1

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Aquest divendres cristal·litza un acord que semblava completament impossible fa tot just uns mesos. I tot i que sigui un anunci oficial, i en vista dels esdeveniments passats, tots ells recents, costa de creure. Uber comença a integrar a Madrid la flota del taxi. És a dir, que als VTC que ja disposa se li afegeixen mig centenar de taxistes, ara per ara. D’aquesta manera, la capital espanyola és una de les primeres grans ciutats europees en maridar els dos serveis. Al juliol ja s’hi va posar Cabify, però és una empresa nacional. Faltava el gegant, la multinacional que tot ho va canviar i que va encendre la flama.

Tal com avança l’empresa de lloguer de vehicles amb conductor a través d’un comunicat, la decisió ve apadrinada pel nou reglament del taxi de la Comunitat de Madrid, «que permet al sector oferir preus tancats i descomptes en les seves tarifes». O el que és el mateix, adaptar el model de negoci a la precontractació, que és el prisma sota el qual treballen els VTC (uns 8.200 només a Madrid). Res a veure, per cert, amb el cas català, ja que aquí la Generalitat va decretar una prereserva mínima de 15 minuts a aquest tipus de llicències, cosa que va portar Uber a abandonar Barcelona. Ara per ara. Cabify no va marxar, però la seva tropa va quedar molt minvada. Es podria dir que Madrid ha adaptat la llei perquè el taxi pugui competir amb Uber, mentre que Catalunya ha legislat perquè els segons no puguin trepitjar la mànega als primers.

Mateixes condicions 

Notícies relacionades

De moment s’hi han unit uns 50 taxis, segons informa la companyia, però amb vocació d’acceptar l’arribada dels taxistes que estiguin interessats en afegir-se a UberX, la marca sota la qual opera aquesta multinacional. Amb la incorporació de més vehicles, diu el comunicat, «els temps d’espera es veuran reduïts a tota la ciutat». El sistema serà el propi de l’empresa: «Preu tancat, sistema de pagament instantani, possibilitat de compartir tarifa i d’afegir propina i equip de seguretat per a passatgers i conductors». Juan Galiardo, director d’Uber a Espanya, considera que l’acord «és un gran pas endavant i beneficiós per a tots». «Volem convertir-nos –prossegueix– en un soci a llarg termini de les ciutats espanyoles, treballant amb el taxi i amb les administracions públiques per construir ciutats més intel·ligents i netes per a tothom». Un missatge que clarament sembla pensat per alDepartament de Territori i Sostenibilitat il’Àrea Metropolitana de Barcelona, la doble criptonita dels VTC a Catalunya.

Jesús Arjona, director general de Ciudad del Taxi, l’empresa que s’ha unit a Uber i que cedeix aquests 50 vehicles (la capital disposa de 15.720 taxis), considera aquest acord una «oportunitat d’aprofitar els beneficis de la millor tecnologia del mercat». Cal veure com reaccionen els companys de gremi si es té en compte que mesos enrere els dos negocis eren aigua i oli, dues maneres contraposades d’entendre la mobilitat, una batalla oberta pel control del transport de persones. Sembla que al final s’ha fet de la necessitat (mútua) virtut. 

Temes:

Uber Taxis