pas enrere en la lluita contra la contaminació

Almeida redueix les restriccions de Madrid Central

Els vehicles dels comerciants i els d'etiqueta C amb més d'un ocupant podran entrar a la zona de baixes emissions

El PSOE en denuncia i impugna davant de la Junta Electoral la presentació per incomplir el veto de la precampanya

zentauroepp48988774 madrid 08 07 2019 sociedad  madrid central vuelven a multar 190930104241

zentauroepp48988774 madrid 08 07 2019 sociedad madrid central vuelven a multar 190930104241 / DAVID CASTRO

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Davant de la impossibilitat d’eliminar Madrid Central per l’oposició de Brussel·les i els tribunals, l’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida (PP), amb el recolzament de Ciutadans, ha optat per descafeïnar-lo. Els comerciants podran entrar amb vehicles sense etiqueta ambiental, els més bruts, també podran fer-ho els que portin la C i viatgin amb més d’un ocupant, mentre que a la resta de se’ls facilitarà l’aparcament amb descomptes. Tot un pas enrere en la lluita contra la contaminació i les emissions de gasos contaminants, tan sols quatre dies després de les multitudinàries manifestacions contra el canvi climàtic a tot el món.

La mesura més regressiva és la permissivitat amb els d’etiqueta C. Són els gasolina posteriors al 2006 i els dièsel a partir del 2015. Fins ara no podien creuar Madrid Central. Només podria entrar si estacionaven en un dels aparcaments de la zona. L’objectiu era sobretot evitar que utilitzessin la Gran Via com a ruta pas. Això s’haurà acabat quan entri en vigor la nova normativa, durant el primer semestre de l’any que ve, segons l’alcalde.

Difícil control

N’hi haurà prou que al vehicle hi viatgin dos o més ocupants perquè aquesta flota, molt nombrosa, pugui tornar a entrar al cor de Madrid. El control es dificultarà, atesos els nombrosos carrers d’accés. El compliment de les actuals restriccions està ara automatitzat a través de càmeres connectades a un sistema informàtic, però al no ser aplicable a la detecció de passatgers,«es farà mitjançant controls aleatoris» dels agents de mobilitat i policies municipals. Almeida s’ha mostrat convençut que «els madrilenys compliran».

Als conductors que viatgin sols s’aplicarà una rebaixa en el preu dels aparcaments, que serà a meitat de preu per als híbrids i gratuïts durant dues hores per als elèctrics.  

Via lliure a les motos de repartiment

Les motos amb etiqueta C no s’hauran de sotmetre a cap control. Hi podran entrar totes perquè es considera que, tot i que no viatgi amb cap passatger, el motorista ja ocupa el 50% del vehicle i, per tant, és considerat d’«alta ocupació». És una mesura per «facilitar la tasca de les empreses de repartiment», segons l’alcalde.  

El problema dels dièsel etiqueta C és que la gran majoria emeten molts més òxids de nitrogen (NOx) que els permesos per la normativa com es va descobrir arran del ‘dièselgate’, el trucatge massiu de motors destinat a saltar-se els límits ambientals. Deixen anar fins a 12 i 15 vegades més gasos en molts casos.

L’entrada a la ciutat de cotxes sense etiqueta ambiental s’anirà prohibint de manera gradual entre el 2021 i el 2025, com ja estava previst en el pla A vigent, tot i que amb petits avenços en les dates. Amb aquest retoc i altres mesures com la creació de dues línies d’autobús gratuïtes i zero emissions per accedir al centre, l’equip de govern afirma que reduirà encara més la contaminació que amb els plans vigents. En concret, un 15% més respecte al 20% previst per l’anterior alcaldessa, Manuela Carmena.

El càlcul no està avalat per cap estudi d’experts externs com sí que ho estava el del pla A. És fruit del treball dels «serveis tècnics municipals». Amb aquest treball, Almeida espera convèncer Brussel·les per frenar l’expedient sancionador que les autoritats comunitàries han obert a Espanya. 

Reducció de carrils bici

No li serà fàcil persuadir ‘els homes de verd’. És probable que no sigui gaire ben rebut el seu propòsit de «suprimir els carrils bici que entorpeixin» la circulació a la resta de vehicles. 

La tasca de descafeïnar la mesura de Carmena passa també per suprimir-ne el nom. L’àrea es dirà Districte Centre. I el conjunt de 200 mesures que inclou el suposat pla anticontaminació porta el títol de Madrid 360, per donar una idea que afecten tota la ciutat, com si el pla A de l’anterior equip només s’hagués centrat en el centre, una cosa que no és cert.

Impugnació del PSOE

El Grup Municipal Socialista ha presentat una denúncia d’impugnació davant de la Junta Electoral de Zona. A l’haver-se produït l’acte, els socialistes reclamen la incoació d’un expedient sancionador a les persones responsables, ja que l’acte «atempta contra els principis d’objectivitat i transparència que els poders públics han d’observar en el període electoral».

Notícies relacionades

Els socialistes, capitanejats per Pepu Hernández, es basen en l’article 50 de la Llei del Règim Electoral General (LOREG), que prohibeix la realització de qualsevol acte organitzat o finançat, directament o indirectament, pels poders públics que contingui al·lusions a les realitzacions o als assoliments obtinguts. L’article 50 disposa que «durant el mateix període queda prohibit realitzar qualsevol acte d’inauguració d’obres o serveis públics o projectes, qualsevol que sigui la denominació utilitzada, sense perjudici que les esmentades obres o serveis puguin entrar en funcionament en l’esmentat període».

Més Madrid, el grup encapçalat en el seu dia per Carmena, s’ha sumat a la denúncia.