Anar al contingut

L'amenaça de multa europea apuntala Madrid Central, segons els ecologistes

La denúncia obligarà el PP i Cs a continuar amb les restriccions als vehicles, tot i que modifiquin el disseny de Carmena

L'Ajuntament promet un "model alternatiu" i el Govern a estendre les àrees sense cotxes a altres ciutats

Patricia Martín

L'amenaça de multa europea apuntala Madrid Central, segons els ecologistes

DAVID CASTRO

Per molt que una de les principals promeses del PP en campanya electoral fos revertir Madrid Central, la mobilització de bona part de la ciutadania a favor de la mesura implantada per Manuela Carmena, la decisió de fins a tres jutges de mantenir les multes als vehicles que incompleixin les restriccions i deixar sense efecte la moratòria de l’actual consistori i, finalment, l’amenaça  de multa milionària per part de la Unió Europea farà que l’Ajuntament –ara en mans del PP i Cs, amb el recolzament extern de Vox– reflexioni, segons preveuen les organitzacions ecologistes.

“O es tornen antisistema” o la decisió de la Comissió Europea de portar Espanya al Tribunal de Justícia per incomplir la legislació comunitària sobre qualitat de l’aire “els farà redoblar els esforços, com van fer altres països durant un procés sancionador similar”, afirma Juan Bárcena, responsable de qualitat de l’aire d’Ecologistes en Acció.

“La decisió de la UE és la rematada definitiva que obligarà l’Ajuntament  a fer marxa enrere i a proposar mesures que frenin la contaminació i que contemplin restriccions als vehicles, no els quedarà més remei”, afirma Adrián Fernández, responsable de Mobilitat de Greenpeace.

La comunicació

Això sí, les organitzacions ecologistes són conscients que, davant del sonor rebuig del PP al Madrid Central, l’alcalde, José Luis Martínez-Almeida, “farà comunicativament el que pugui” per convèncer els ciutadans que ha complert la seva promesa, canviant l’àrea de nom, modificant les condicions, els carrers afectats, etc.

De moment, el consistori ha assenyalat que presentarà davant de la UE, durant els pròxims mesos, “un model alternatiu” al dissenyat per Carmena, que incloïa el Madrid Central i moltes altres disposicions contingudes en el Pla A de Qualitat de l’Aire, per “pal·liar la pol·lució i evitar la possible sanció a Espanya”. El mantra del nou alcalde és que s’han d’adoptar mesures de contenció de la contaminació per als 21 districtes que componen la capital, i no només el de centre, si bé encara no ha detallat quins seran aquestes accions, tret d’algunes pinzellades incloses en l’acord de Govern amb Cs o anunciades per portaveus municipals, com els aparcaments dissuasius, l’impuls de carrils bus o el tancament de les entre 300 i 500 calderes de carbó que queden a Madrid.

Alternatives irrellevants

Tot i això, segons les oenagés mediambientals, aquestes mitjanes són “irrellevants” o ja estan incloses en el Pla A de Carmena i “el que diu la UE és que aquest pla és insuficient, amb la qual cosa no poden abaixar encara més el llistó”, avisa Juan Bárcena. Mentrestant, el portaveu de Greenpeace afirma que Madrid, sí o sí, haurà d’impulsar mesures “efectives” de restricció del trànsit i “de deixar de tirar pilotes fora”, igual com van fer els sis països que van ser denunciats per la UE el 2018, entre els quals, França i el Regne Unit.

Així mateix els grups ecologistes sol·liciten al Govern central que també es mogui, tot i que les competències estiguin transferides. Referent a això, aplaudeixen la decisió, ratificada per Pedro Sánchez en el discurs d’investidura, d’obligar les ciutats de més de 50.000 habitants a aprovar àrees protegides similars al Madrid Central. Així mateix, si aconsegueix formar Govern, el comminen a construir més carrils Bus-Vao, a realitzar més inversions en el transport públic, especialment en voltants, i a implantar l’impost al dièsel.