CANVI DE POLÍTICA

Facebook mostrarà als usuaris les dades personals que creua amb altres webs

La xarxa social va ser multada per ocultar que recopilava dades de navegació en altres pàgines

zentauroepp43144219 file photo  facebook ceo mark zuckerberg is seen on stage du190318120144

zentauroepp43144219 file photo facebook ceo mark zuckerberg is seen on stage du190318120144 / Stephen Lam

2
Es llegeix en minuts
Carmen Jané

Facebook ha presentat una nova funcionalitat que permetrà als seus usuaris conèixer quines dades estava rebent la xarxa social d’altres pàgines i ‘apps’ a què accedia l’usuari des de fora del seu entorn. És a dir, conèixer quina informació recopila Facebook dels seus usuaris quan naveguen per pàgines que no tenen res a veure amb la seva activitat en la xarxa social, un extrem que l’empresa en el passat havia negat que realitzés i que ara només admet sobre webs amb les qual "té acords".

La implantació arriba després de les multes de diversos organismes europeus, entre els quals hi ha l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), a l’empresa de Mark Zuckerberg per realitzar aquests transvasaments sense permís. La recopilació va ser demostrada per un estudi de la universitat de Lovaina, que estenia la recollida de dades de la xarxa fins i tot a usuaris que no hi tenien compte gràcies al Facebook Login (un sistema per registrar-te en una pàgina utilitzant el compte de Facebook) o el Social Sharing (compartir en xarxes socials).

L’AEPD va demostrar que la xarxa social recopilava, emmagatzemava i utilitzava dades sobre ideologia, sexe, creences religioses, gustos personals o navegació amb finalitats publicitàries directament, mitjançant la interacció amb els seus serveis o des de pàgines de tercers, "sense informar clarament l’usuari sobre l’ús i la finalitat que els donarà, i ni tan sols els cancel·la de manera adequada quan un usuari es dona de baixa". 

Ara, sota l’epígraf “Activitat fora de Facebook”, l’empresa de Mark Zuckerberg promet que l’usuari podrà accedir a un resum de les ‘apps’ i web que envien informació sobre la seva activitat i eliminar aquesta informació del seu compte, si vol.

Segons la companyia, es tracta d’"oferir a les persones més transparència i control a Facebook juntament amb noves actualitzacions a la biblioteca d’anuncis, les actualitzacions en 'per què veig aquest anunci' i l’activació de la nova funcionalitat '¿per què veig aquesta publicació?’”. Això és, segons el mateix Facebook, que si un usuari ha estat veient anuncis de sabates en una web, Facebook pot saber que li interessen les sabates i ensenyar-li anuncis relacionats.

Implantació gradual

Segons la xarxa social, aquesta recopilació permetrà que l’usuari pugui "desconnectar aquesta informació del seu compte" i elegir que Facebook no la recopili.  La funcionalitat, no obstant, no serà immediata, sinó que començarà a implantar-se gradualment a usuaris i per països. Espanya serà entre els primers, juntament amb Corea del Sud i Irlanda.

Notícies relacionades

L’empresa assegura que aquesta nova funció s’ha implantat per pressió d’usuaris i legisladors, i assenyala que han "realitzat investigacions durant mesos per rebre opinions i suggeriments de persones a Facebook, experts en privacitat, legisladors, anunciants i grups del sector".  I assenyala que han hagut d’anar adaptant l’eina.

"Per exemple, quan la funció ja feia uns quants mesos que es desenvolupava, ens van demanar una opció per desconnectar l’activitat futura a internet només en empreses concretes, no necessàriament en totes alhora. També va sentir d’experts en privacitat que era important tenir la possibilitat de reconnectar amb aplicacions o llocs webs específics al mateix temps que mantenim l’activitat futura desconnectada", afirmen en un article firmat per dos directius de la companyia, Erin Egan, directora de polítiques de privacitat, i David Baser, director de gestió de productes.

Temes:

Facebook