Creixen un 9% les condemnes per delictes de trànsit

Tres de cada tres sentències a Espanya es deuen a infraccions comeses a les carreteres

El fiscal de seguretat viària es felicita de l'augment "notori" dels procediments sancionadors

whatsapp-image-2019-07-27-at-175708

whatsapp-image-2019-07-27-at-175708

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

Enmig  del repunt d’accidents de trànsit a les carreteres catalanes, la fiscalia de seguretat viària va presentar aquest dimarts les dades referents als delictes contra la seguretat viària del 2018, que trenquen la tendència a l’estabilitat registrada en els últims anys i, tant els procediments oberts com les sentències condemnatòries, registren“augments molt notoris”,segons el ministeri fiscal.

Així, l’any passat es van incoar 110.654 procediments, 14.000 més que el 2017, cosa que suposa un 15% més, sobretot per delictes relacionats amb alcohol o drogues i per conduir sense permís. Així mateix, s’han dictat 89.264sentènciescondemnatòries, 7.000 més que en els 12 mesos precedents, cosa que suposa un 9% d’increment. Aquest volum significa que el 34% de tots els veredictes dictats pels tribunals, és a dir, una de cada quatre, estan motivats per infringir les normes de trànsit.

El fiscal coordinador de seguretat viària, Bartolomé Vargas, no va atribuir l’increment a què hi hagi més delictes, sinó a l’“eficàcia més elevada” de les forces de seguretat i de l’acció judicial entorn de les infraccions al volant. "S’han detectat més delictes i s’ha reduït la impunitat", va subratllar.

Resposta ràpida

I és que tres de cada quatre procediments incoats (el 74,3%) i quatre de cada cinc acusacions formulades pel ministeri fiscal (el 84,3%) s’han saldat en judicis ràpids, la qual cosa produeix una resposta penal "ràpida i eficaç", segons va destacar. A més, el 90% de les sentències són perconformitat, la qual cosa ha possibilitatl’execució immediata de les 60.352 penes de privació del dret de conduir i les 1.949 pèrdues de vigència del permís. Així mateix, el 2018 es van imposar més de 60.000 penes de multa i més de 24.000 treballs en benefici de la comunitat. 

El ministeri públic, de fet, sempre que l’autor accepti una pena per conformitat, la qual cosa suposa, segons Vargas, que “assumeix el que ha fet”, sol·licita que sigui condemnat amb una pena no privativa de la llibertat. El 22% de les quals es van complir l’any passat a través de dos programes, en funció de la gravetat del delicte, que busquen evitar la reincidència i promoure una conducció segura. En aquests programes participen associacions de víctimes d’accidents, que també van a les presons a fer xerrades a favor del respecte a les regles del trànsit i a la vida dels altres.

Més de 5.000 reclusos

A les presons espanyoles, més de 5.000 interns compleixen penes relacionades amb delictes de trànsit, 1.224 com a condemna principal i la resta, associada a altres delictes. La majoria dels reclusos són multireincidents en conducció sota els efectes de l’alcohol o drogues o sense permís.

Referent a això, s’ha produït un increment “molt notable” de les condemnes per consumir alcohol al volant, 8.000 més que el 2017, gairebé un 10%, fins a les 56.173. L’augment es deu, almenys en part, a l’augment delscontrols. Tenint en compte només les inspeccions realitzades per la DGT, dos de cada 100 conductors sotmesos a examen van donar positiu.

Notícies relacionades

 Aquest percentatge baixa en el cas d’excés de velocitat. Només el 0,06% dels vehicles controlats superaven els límits, si bé aquesta xifra suposa un 9,6% del cens total de conductors. D’ells, segons va destacar el fiscal, un bon nombre són “reincidents” i els de “més perillositat”.

Amb totes aquestes dades, Vargas va concloure que la llei penal té a Espanya un efecte "dissuasiu, proporcionat i rehabilitador".