La fiscalia demana atestats més detallats per poder condemnar els conductors drogats

Reclama a la policia que ompli una exhaustiva acta i que gravi el comportament del conductor

L'objectiu és augmentar la resposta penal davant d'un problema creixent a les carreteres

zentauroepp22523420 control alcoholemia190621121945

zentauroepp22523420 control alcoholemia190621121945

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

La Fiscalia de Seguretat Viària ha donat ordre a les policies de Trànsit perquè, a partir d’aquest divendres, en els controls de drogues, a més de realitzar la prova de saliva, omplin una exhaustiva “acta de signes” sobre el comportament del conductor, l’estat de la seva pupil·la, les seves reaccions i respostes a una sèrie de proves, a fi de determinar si ha consumit substàncies estupefaents i remetre al jutjat aquells casos en els quals hi hagi hagut un accident, conducció irregular o infracció, o quan es presentin una sèrie de signes externs que evidenciïn que s’ha vist afectada la conducció precisament per la ingesta de substàncies il·legals.

Així mateix, en el seu ofici, el fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, demana als agents que, “atenent els criteris de proporcionalitat i necessitat”, gravin imatges del subjecte en qüestió que puguin servir per constatar davant del jutge que efectivament les seves condicions normals estaven alterades.

Poques condemnes

Amb aquestes mesures, el Ministeri Públic pretén reforçarl’escassa resposta penal a aquesta conducta, ja que l’any passat només el 0,5% delspositius detectats en els controls de drogues, és a dir 251 de 49.890, es van derivar al jutjat. La resta es van quedar en una sanció administrativa, que ascendeix a 1.000 euros i la pèrdua de sis punts del carnet. Això es tradueix que, de les 56.173 condemnes per conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues, menys de 200 van ser pel segon motiu.

El problema és que, davant del consens científic, el 2007 es va introduir en el Codi Penal la taxa d’alcoholèmia a partir de la qual es veuen afectades les facultats psicofísiques del subjecte per conduir i, per tant, es considera delicte. Però la “ciència no ha aconseguit” determinar, segons ha explicat Vargas en roda de premsa, una taxa similar per a les drogues, per la qual cosa el Ministeri Fiscal ha considerat necessari que els agents remetin al jutge elements addicionals que li permetin determinar si es presenta o no l’il·lícit penal.

Les proves en els controls

Notícies relacionades

Per a això i, després d’“anys d’investigació”, en què s’ha revisat els atestats que elaboren altres policies, la fiscalia ha elaborat una “acta de signes” única i estandarditzada en la qual els agents indicaran el comportament del conductor, la seva coordinació verbal, la seva capacitat de concentració, la seva percepció visual o auditiva, per a la qual cosa li realitzaran sèrie de proves com comptar de dos en dos, llegir una sèrie de lletres, etc.

L’intent de reforçar la via penal ve motivat perquè cada vegada són més els accidents provocats per la ingesta de drogues. Així, un recent informe del’Institut de Toxicologia revela que gairebé s’ha doblat el percentatge de conductors morts que van donar positiu al consum d’estupefaents en una dècada, al passar del 10,7% al 19,1% el 2018. El percentatge de positius per alcoholèmia, per contra, ha descendit gairebé cinc punts des del 2008.

Temes:

Trànsit Drogues