Ensurt en una línia de Rodalies

Adif acabava de revisar el túnel de Toses on es va produir el despreniment

Una peça de formigó del sostre va caure a la via i va provocar el descarrilament sense ferits d'un tren de la línia R3

Alcaldes i el conseller carreguen contra l'Estat per la desinversió, però Adif replica que es fan millores

zentauroepp49010258 soc190710190342

zentauroepp49010258 soc190710190342 / Renfe

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Tècnics d’Adif (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries) havien revisat el túnel de Toses fa només unes setmanes sense que detectessin cap anomalia. Aquests controls no van evitar que dimarts a la nit es desprengués un tros de formigó del revestiment del sostre del túnel que ocupava la via en el moment en què va passar un tren de la línia R3 de Rodalies que cobria el trajecte entre Barcelona, Vic i Puigcerdà i que va descarrilar sense causar víctimes.

L’accident es va produir a les 21.05 hores a l’interior del túnel de Toses i abans d’arribar a la Molina, Alp i Puigcerdà. Fonts d’Adif van explicar que un altre tren va fer aquest mateix recorregut abans i el seu maquinista no va detectar res, la qual cosa va passar una hora abans del succés. El maquinista del tren sinistrat va necessitar ajuda externa dels serveis de protecció civil per evacuar els 35 passatgers, que a les 23.20 van ser conduïts a peu per la via fins a un altre tren que va acudir a recollir-los i els va traslladar fins a l’estació de Toses, on van reiniciar el seu viatge en un autocar, segons fonts de Renfe.

17 hores sense trens

L’accident va provocar, òbviament, el tall de la línia entre Ribes de Freser i Puigcerdà, l’itinerari del qual s’ha hagut de cobrir per carretera fins que a les 14.40 de la tarda d’aquest dimecres s’ha pogut restablir la connexió ferroviària entre Planoles i la Molina, 17 hores després del succés. "Hem actuat amb tota la rapidesa possible per reobrir la línia", han remarcat fonts d’Adif, que han negat que hi hagi manca de manteniment en aquest tram. "Adif vigila tots els punts pels quals circulen trens i ara els nostres tècnics continuaran amb les inspeccions de l'estructura del túnel per determinar la necessitat d’executar treballs complementaris per evitar noves afectacions", afirmen.

Adif –empresa responsable de vies, estacions, túnels i ponts de la xarxa ferroviària que utilitza Renfe– afirma, en un comunicat, que "durant el 2019 s’han realitzat un conjunt d’assajos i sondejos tècnics, els últims el mes de juny passat, de forma prèvia a l’elaboració d’un projecte constructiu per a la rehabilitació de l’estructura amb l’objectiu de garantir la seva robustesa, integritat i durabilitat".

Indignació d’alcaldes i del conseller

Aquestes explicacions de l’empresa pública d’infraestructures no ha evitat la indignació dels alcaldes de la zona i del Consell Comarcal del Ripollès per la "deixadesa" i la falta de manteniment per part de l’Estat en una línia "prioritària i estratègica". Josep Coma, vicepresident de l’organisme comarcal, ha afirmat: "Fa molts anys que denunciem la falta de manteniment, les inversions mínimes i la deixadesa total d’estacions i vies". L’alcaldessa de Ribes de Freser, Mònica Santjaume, ha afegit: "És una línia centenària, però no pot convertir-se en precària i perillosa".

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s’ha sumat a aquestes crítiques i ha afegit: "L’Estat es va comprometre a invertir més de 4.000 milions d’euros en la millora de vies, catenàries, estacions i manteniment de túnels i talussos, treballs que haurien d’haver finalitzat el 2015 i que només s’han realitzat en un 14%".

Notícies relacionades