SEGURETAT VIÀRIA

Les morts es disparen al destrossar els 'armilles grogues' el 75% dels radars

La sinistralitat viària despunta a França un 17% després d'haver baixat un 5% el 2018

Els excessos de velocitat es van triplicar al desembre, un mes després d'iniciada la revolta

jcarbo47531349 chalecos amarillos radar190401185708

jcarbo47531349 chalecos amarillos radar190401185708 / DAMIEN MEYER

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Els ‘armilles grogues’ han inutilitzat el 75% dels més de 3.000 radars fixos distribuïts per les carreteres franceses des que la revolta es va iniciar el 17 de novembre del 2018. Una destrucció que ha començat passar factura en forma de morts. Segons el Govern gal, aquesta devastació ha causat que les morts per accident de trànsit es disparessin el febrer passat un 17%, després que pugessin ja un 3,9% al gener. Tota una lliçó per a qui encara sostenia que els controls de velocitat tenen una finalitat recaptatòria.

El moviment de protesta, que va suscitar el recolzament de mitja França però que ara ha quedat en mans de la ultradreta i la ultraesquerra, va centrar des del primer moment part de les seves queixes en la reducció de la velocitat màxima a les carreteres convencionals de 90 a 80 km/h que França havia aprovat a l’estiu. I una de les seves famílies partidàries del vandalisme la va prendre amb els radars.

Esport groc

A començaments de març, el ministre de l’Interior, Christophe Castaner, va informar a France Info que “el 75% dels radars [...] van ser neutralitzats, atacats, destruïts”.  Malgrat que la magnitud de la protesta s’ha reduït després de les rectificacions i l’operació de debat nacional duta a terme pel president Emmanuel Macron, la destrucció de radars “s’ha convertit en un esport groc” molt difícil de perseguir policialment, segons les autoritats franceses. Molts apareixen cremats, altres trencats i alguns embolicats reiteradament en armilles grogues o bosses d’escombraries.

Les dades obtingudes pels radars que han seguit operant o s’han reparat són esgarrifoses. Els excessos de velocitat es van incrementar un 268% al desembre. Gairebé es van triplicar. La sensació d’impunitat ha portat molts conductors a “relaxar-se i trepitjar l’accelerador a tota la xarxa de carreteres”, segons el ministeri gal.

Vianants i ciclistes

La qüestió és que la rebaixa dels límits de 90 a 80 km/h implantada el juliol anterior havia tingut un impacte molt positiu. La mortalitat va caure un 10% i en el conjunt del 2018 més del 5%, després de diversos anys de pujades, el que va ser qualificat de “resultat històric” pel Govern.

Notícies relacionades

Ara el repunt de morts de febrer ha sigut del 17%, mentre el nombre d’accidents amb víctimes ha crescut un 22%.  L’alta mortalitat ha afectat principalment vianants, ciclistes, joves de 18 a 24 anys i persones de 65 anys o més.

600 milions menys en multes

Segons informa el diari gal Les Échos, la pèrdua de recaptació per les multes serà enorme, uns 660 milions d’euros (209 milions per al 2018 i 455 milions per al 2019). Gairebé el doble del que la Direcció General de Trànsit (DGT) recapta a l’any a Espanya pel mateix concepte. Cal tenir en compte que aquest organisme compta només amb 484 radars fixos, davant els 3.066 del país veí, sis vegades més. En els dos països l’import recaptat per les multes es destina íntegrament a la millora de la seguretat viària.