Acord polític a la UE per reduir les emissions de CO2 dels camions

Els negociadors del Parlament Europeu i del Consell acorden una rebaixa del 15% a partir del 2025 i del 30% a partir del 2030

El 27% de totes les emissions del transport per carretera a la Unió Europea corresponen als vehicles pesants

zentauroepp46149299 camiones marcha lenta181205184913

zentauroepp46149299 camiones marcha lenta181205184913 / Silvia Jardi

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez / Bruselas

Després de l’acord tancat per la Unió Europea sobre les emissions de cotxes i furgonetes, ara arriba el torn dels camions. Els negociadors de l’Eurocambra i de la presidència romanesa de la UE han arribat aquest dimarts a un “acord polític provisional” sobre un nou reglament que estableix límits estrictes en matèriad’emissions de CO2. Tots els camions que es comercialitzin a la UE entre el 2025 i el 2029 hauran d’emetre un 15% menys de CO2–respecte als nivells del 2019– i un 30% menys a partir del 2030.

La nova reglamentació forma part del nou paquet de mobilitat europeu destinat a descarbonitzar el sector del transport amb vista a modernitzar el sector i aconseguir la neutralitat climàtica. Els nous objectius seran vinculants, fet que significa que si els fabricants no compleixen els llindars seran objecte de sancions financeres. A més de fixar objectius obligatoris per primera vegada, els colegisladors han acordat reforçar el sistema d’incentius per promoure l’ús de vehicles pesants –els autobusos n’estan exclosos perquè ja hi ha incentius– d’emissions zero o baixos en emissions.

Tecnologies innovadores

El nou marc també estableix mesures específiques per garantir la disponibilitat de dades fiables gràcies als aparells instal·lats als vehicles que permetran accedir a informació sobre el consum energètic i de gasoil. Segons els càlculs de la Comissió Europea, el sector dels vehicles pesants, inclosos autobusos, representa entorn del 6% de les emissions totals a la UE i el 27% de totes les emissions del transport per carretera. Concretament, segons l’organització Transport i Medi Ambient (T&E en les seves sigles en anglès), els camions comptabilitzen el 22% de les emissions tot i que només representen el 5% dels vehicles que circulen per les carreteres europees.

A més, l’acord estableix també un sistema de "supercrèdits" per recompensar els fabricants que apostin per tecnologies més innovadores fins al 2025, data a partir de la qual s’estableix un objectiu no vinculant de manera que els fabricants amb vendes per sobre del 2% de camions nous elèctrics i d’hidrogen podran flexibilitzar els seus objectius de reducció de CO2

Per a la indústria de la UE, aquesta és una oportunitat per abraçar la innovació cap a la mobilitat de zero emissions i enfortir el lideratge global en vehicles nets, segons afirma el comissari europeu d’Energia i Acció Climàtica, Miguel Arias Cañete. En canvi, l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), considera que els "objectius són molt exigents, especialment per a la seva implementació, i el mercat objectiu encara es desconeix".

Revisió d’objectius el 2022

Tant la Comissió Europea com la presidència europea, que ostenta aquest semestre Romania, han celebrat l’acord que permetrà tancar “una llacuna en la legislació mediambiental europea”, ha destacat la ministra de medi ambient romanesa, Gratiela Leocadia Gabrilescu. Segons ha explicat, el nou marc reglamentari garantirà que el sector dels vehicles pesants també contribueixi a complir els objectius climàtics de la UE. “Els nous objectius i incentius ajudaran a frenar les emissions, a estalviar combustible als operadors de transport i a aconseguir un aire més net per als europeus”, ha destacat el comissari Miguel Arias Cañete.

Notícies relacionades

Brussel·les va presentar la proposta el maig del 2018 en el marc de les mesures contra el canvi climàtic i el Consell –on hi ha els 28 Estats membres– va tancar la seva posició a finals de desembre de l’any passat. L’acord polític negociat amb l’Eurocambra permetrà als colegisladors aprovar la nova norma abans de la dissolució de la cambra a l’abril, ja que tant el Consell com el ple del Parlament Europeu hauran de donar formalment llum verda.

Segons T&E, la nova normativa significarà un estalvi de de més de 20.000 euros en fuel en els primers cinc anys d’aplicació del reglament per a transportistes i empreses i degairebé 60.000 euros a partir del 2030. “Són excel·lents notícies per als camions i el medi ambient”, però “això és només el principi, i els estàndards hauran de fer-se molt més ambiciosos quan siguin revisats el 2022”, ha indicat Stef Cornelis.