L'accident de l'R-4

Els maquinistes de la Renfe es neguen a circular per la línia de Manresa

Renfe manté el servei de connexió amb autocars malgrat haver intentat tornar a obrir el tram dilluns

tren-accidente-foto-dia-11

tren-accidente-foto-dia-11

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Els maquinistes de Renfe no tornaran a conduir en la líniade Rodalies de Manresa, al tram on divendres es va registrar el xoc frontal de dos combois, fins que l’entitat administradora de les infraestructures ferroviàries, Adif, garanteixi la seguretat. "Si encara no s’ha pres cap mesura des que es va produir l’accident significa que, si es reobre el tram, aquest es manté en les mateixes condicions i per tant hi continuaria havent el risc", ha explicat a aquest diari Diego Martín, coordinador de Comunicació del Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (Semaf).

La plantada dels maquinistes es va decidir dilluns a la nit hores després que la Renfe anunciés la reobertura del servei. La mesura afecta únicament els trams entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet, de la línia R4, i entre Calaf i Sant Vicenç de Castellet, de la línia R-12. Fonts de la companyia ferroviària han explicat que els tècnics d’Adif han de pronunciar-se en els pròxims dies sobre les mesures a aplicar per eliminar el risc d’un xoc frontal com el que va tenir lloc.

Els maquinistes han denunciat que ells no participen en la investigació del sinistre, malgrat haver demanat implicar-se en aquest tipus de treballs, almenys per aportar el seu coneixement en les mesures que es prenguin a partir d’ara. "Tambéfa molts anys que demanem que s’inverteixi en mesures de seguretat en les línies convencionals com sí que s’ha fet en les d’alta velocitat", ha afegit Martín.

El maquinista accelera i frena, però no es desvia

El Semaf espera conèixer les causes del xoc frontal de Manresa per pronunciar-se sobre els fets, però ja ha lamentat que alguns polítics, com el conseller de Territori, Damià Calvet, hagin apuntat a una possible fallada humana. De moment, el que sí que queda clar és que un dels dos combois va ser desviat de la seva via a la contrària, on es va produir la col·lisió, i que aquesta desviació només pot ser executada des del centre de Control de Trànsit Centralitzat (CTC), situat a l’estació barcelonina de França, i no pot ser executat pel maquinista. "Els maquinistes només poden accelerar i frenar, no decidir per on anem", ha explicat el representant sindical.

Els conductors de la Renfe, uns 5.000 a tot Espanya, no reben formació específica de com actuar en cas de col·lisió frontal, donada l’alta improbabilitat d’aquesta mena d’accidents. Sí que aprenen a frenar d’emergència en cas d’un obstacle a la via, sempre tenint en compte que un tren pot tardar 900 metres a aturar-se totalment. Els maquinistes també estan ensinistrats sobre els desgraciadament freqüents atropellaments de persones, moltes vegades produïts per suïcidis, per als quals a més reben atenció psicològica.

Sistema antic

Notícies relacionades

En el cas de les vies de l’AVE, per exemple, un sistema informàtic atura la circulació dels combois davant la detecció de qualsevol objecte, persona o animal sobre la via per la qual passarà el tren, cosa que no passa a Rodalies. El tram Terrassa-Manresa és un dels pocs que funciona amb l’antic sistema de seguretat anomenat Bloqueig Automàtic de Doble Via (BAD) que no atura els trens de forma automàtica si van contra direcció a la mateixa via, sinó que es requereix una alerta telefònica. En la resta de la xarxa funciona el Bloqueig Automàtic Banalitzat (BAB) que, com en el cas de l’AVE, talla el subministrament i atura els dos trens. 

Els conductors de la Renfe disposen, a més del títol de maquinista, de dos certificats per poder operar. Un d’aquests està relacionat amb el tipus de màquina que condueixen, per a la qual han d’estar capacitats, i que a Rodalies sol ser de tres tipus. A més, disposen d’una certificació específica de la línia en la qual estan treballant.