Anar al contingut

accident a Castellgalí

Calvet demana que la R-4 no funcioni en el tram del sinistre fins que millori la infraestructura

El conseller de Territori es reunirà avui amb el ministre Ábalos per parlar de la necessitat de finançament

Renfe admet errors i investiga com van coincidir dos trens en sentit contrari en la mateixa via

El Periódico

Calvet demana que la R-4 no funcioni en el tram del sinistre fins que millori la infraestructura

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha reclamat aquest dissabte a Renfe que no tornin a circular trens pel tram de la línia R-4 on ahir va tenir lloc la col·lisió frontal entre dos combois fins que no s’introdueixin millores en la infraestructura. Preveu reunir-se aquest mateix dissabte a Barcelona amb el ministre de Foment, José Luis Ábalos. 

Es tracta del segon accident que passa en tres mesos a la mateixa línia, en un tram de 10 quilòmetres, cosa que reflecteix, al seu judici, “el dèficit històric de finançament de l’Estat espanyol per a les infraestructures de Catalunya”.

Cap a les 18.20 hores d’ahir, un tren de Rodalies i un altre de regional van col·lidir frontalment a l’altura de l’antic baixador de Castellgalí, entre les estacions de Sant Vicenç de Castellet i Manresa, i van causar la mort de la maquinista d’un dels trens, de 26 anys, i ferides a un centenar de passatgers, sis d’ells greus.

Un xoc frontal és gravíssim, no s’explica com és possible que un tren circuli en sentit contrari durant tants quilòmetres, que fallin tantes coses en cadena. La senyalització automatitzada, la sortida de l’estació de Manresa, els encaminaments de cada via, les comunicacions entre maquinista i centre de control... Tot això, ja sigui automàtic o manual, podria haver evitat l’accident”, ha dit el conseller, en declaracions a RAC1.

A l’espera de conèixer els resultats de la investigació de Renfe per determinar les causes de l’accident, Calvet ha reclamat que no tornin a circular trens per aquesta via i per aquesta zona, argumentant que “venim d’un tram de via única fins a Manresa i comença un tram de doble via, i en aquest tram hi ha d’haver elements de seguretat que evitin accidents com aquest. Exigirem correccions amb la investigació sobre la taula”.

Així mateix, el conseller ha assegurat que, quan es compleixen 10 anys del traspàs a la Generalitat del servei de Rodalies de Renfe, només se n’ha completat un 12%, una cosa que ha qualificat de “lamentable i denunciable” i que s’ha de corregir, “no amb promeses, sinó amb fets”.

Poc després, en una entrevista del canal 3/24, ha afegit que en la reunió amb Ábalos buscarà “respostes que posin la infraestructura al dia, amb o sense Pressupostos” Generals de l’Estat (PGE).

Ha reiterat la necessitat de la inversió, tot i que els comptes no s’aprovin i finalment s’hagin de prorrogar, perquè sí que poden aprovar-se decrets de pròrroga pressupostària que destinin partides concretes on sigui necessari.

Dues reivindicacions

El conseller ha prioritzat dos reivindicacions: concretar quines d’aquestes inversions en infraestructura són prioritàries; i que  el dèficit tarifari de Renfe “passi per la Generalitat”, ja que, com el preu del bitllet no cobreix tot el que costa el servei, l’administració pública compensa Renfe.

Aquest dèficit “actualment està passant via Ministeri directament a Renfe, i això a nosaltres ens deixa orfes, captius, en el miratge que aquest traspàs de Rodalies teòricament ens fa titulars del servei però a la pràctica, no”, ha afirmat.

Calvet ha precisat que Ábalos li ha telefonat aquest mateix dissabte des de Barcelona. El ministre seguirà diumenge a Catalunya, durant un acte del PSC a Tarragona amb el líder del partit, Miquel Iceta, i l’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros.

Investigació en marxa

Mentrestant, la companyia ferroviària Renfe investiga les causes de l’“evident error” que ahir va provocar la col·lisió. Un portaveu de Renfe ha explicat aquest dissabte a Efe que els tècnics de la companyia esperen que la policia científica acabi la seva feina a la zona aquest matí per iniciar la seva investigació.

Segons les últimes dades facilitades per Renfe, el balanç de ferits s’eleva a sis greus, hospitalitzats en diferents centres sanitaris, 15 menys greus i 37 lleus. Uns altres 47 viatgers van resultar il·lesos.

“És evident que es va produir algun error i ara s’ha de determinar què és exactament el que va passar”, ha assenyalat el portaveu, que ha atribuït un sinistre d’aquestes característiques a “una concatenació d’errors”.

El portaveu ha volgut deixar clar que és freqüent que els trens circulin per una sola via, ja que hi ha trams en què es posen en direcció contrària per maniobrar o simplement per avançar allà on no hi ha doble carril, tot i que ha reconegut que ahir es va produir algun error que va fer que els dos trens circulessin alhora en sentit contrari per la mateixa via.

Els tècnics de Renfe hauran d’iniciar aquest matí els treballs per retirar de la via i dels seus voltants els dos trens, un d’ells de tres cotxes i l’altre de sis, alguns dels quals van descarrilar a conseqüència de la col·lisió.

La companyia calcula que la circulació per aquesta zona no podrà restablir-se en tot el cap de setmana, i ha habilitat autocars per transportar per carretera els passatgers afectats pel tall.

Aquest servei d’autocars cobreix per carretera el trajecte entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa de la línia de rodalies R-4, i entre Sant Vicenç i Calaf de la línia R-12.

Renfe ha aixecat ja el seu centre d’assistència a passatgers ferits i familiars que ahir va instal·lar a Manresa i n’ha habilitat un altre a l’estació de França de Barcelona per atendre els afectats, que també disposen del telèfon 900.10.10.20 per posar-se en contacte amb la companyia.

Responsables de Renfe tenen previst visitar aquest matí els passatgers ingressats als hospitals