La víctima, dels EUA

Tres detinguts a Saragossa pel segrest d'un empresari a Costa Rica

L'home raptat segueix en parador desconegut i per ell demanen cinc milions de dòlars en bitcoins

abertran42367439 graf3836  n jar  almer a   02 03 2018   la guardia civil ha 180814110551

abertran42367439 graf3836 n jar almer a 02 03 2018 la guardia civil ha 180814110551 / Carlos Barba

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Guàrdia Civil, juntament amb l’Organisme d’Investigació Judicial (OIJ) de Costa Rica, ha desarticulat una organització sospitosa d’haver segrestat un empresari nord-americà al país centreamericà, en una operació que ha portat a la detenció de tres persones a Saragossa.

Al costat dels tres detinguts a Espanya, de nacionalitat costa-riquenya i considerats els líders del grup, a Costa Rica han sigut arrestades nou persones.

El segrestat, que segons les autoritats costa-riquenyes segueix en parador desconegut, és l’empresari nord-americà establert a Costa Rica William Sean Creighton Kopko, per a l’alliberament del qual l’organització va exigir a la família el pagament de cinc milions de dòlars en bitcoins.

L’operació, coordinada a Espanya per la Unitat de Cooperació Internacional de la Fiscalia General de l’Estat, va ser revelada ahir pel Ministeri Públic del país centreamericà.

Segons informa la Guàrdia Civil aquest dissabte en un comunicat, el segrest va tenir lloc el 24 de setembre passat quan l’empresari es disposava a sortir del negoci que regenta a Costa Rica.

Després de rebre diverses trucades en què s’amenaçava d’assassinar l’empresari, la família va acordar fer un pagament de 950.800 dòlars mitjançant el dipòsit de l’equivalent en bitcoins, però després d’aquesta transferència la banda va interrompre la comunicació.

Diners virtuals

En la investigació es va comprovar que el principal grup de l’organització va sortir de Costa Rica amb destinació a Cuba, presumptament amb la intenció d’ocultar el crim i blanquejar els guanys obtinguts a través del sistema financer de l’illa.

Espanya es va sumar a l’operatiu el 29 de setembre, quan l’Interpol va sol·licitar a la Guàrdia Civil que analitzés el moviment dels diners virtuals que la família del segrestat havia pagat a l’organització. Els investigadors especialitzats en ciberdelinqüència van aconseguir detectar diversos moneders virtuals relacionats amb el grup criminal i la implicació directa, en l’execució de transferències monetàries, d’alguns dels autors. El 9 de novembre Costa Rica va informar la Guàrdia Civil de la sortida de Cuba amb destinació a Espanya del considerat cap de l’organització, J.S.M.V., de 25 anys.

De Costa Rica a Alacant 

Dies després els agents van observar que intentava llogar una vivenda gran a la província d’Alacant i el 19 de novembre es va detectar l’arribada a Barajas de tres adults i una menor relacionats amb l’organització, que es van dirigir en transport públic a la localitat de La Nucia (Alacant) i es van allotjar en una vivenda unifamiliar llogada pel capitost de la banda.

Segons explica la Guàrdia Civil, els ara detinguts provaven de passar desapercebuts a Espanya, prenien mesures de seguretat al carrer, aportaven dades de contacte errònies i canviaven de domicili amb freqüència

Però portaven un nivell de vida molt superior al que tenien al seu país d’origen, amb trasllats quotidians amb taxi i allotjament en cases per les quals arribaven a pagar 800 euros setmanals.

Avançades les investigacions, es va dissenyar un operatiu per detenir a Espanya i Costa Rica tota l’organització el divendres 11 de gener.

A Espanya els tres sospitosos detinguts s’havien establert en una vivenda de lloguer a Saragossa, on s’han intervingut apartats informàtics, llibres de comptabilitat relacionats amb els fets, diners i targetes bancàries habilitades per a transaccions de criptodivises.

Es tracta del líder de l’organització i de dues dones considerades “les principals dinamitzadores a nivell intel·lectual del segrest”, que han sigut posats a disposició judicial per iniciar-ne els tràmits per a l’extradició.

Notícies relacionades

Les autoritats costa-riquenyes van precisar que les detingudes són la parella del líder de la banda i la mare d’aquest.

Entre els detinguts a Costa Rica, segons el Ministeri Públic d’aquest país, hi ha dos oficials de la Policia de Trànsit i l’àvia i un oncle del capitost del grup.

Temes:

Segrestos