Anar al contingut

CONFLICTE AL TRANSPORT TERRESTRE

La patronal d'Uber i Cabify es defensarà del taxi amb la Constitució

Les empreses diuen que han trobat una "escletxa legal" per tombar el decret català que tancaria el seu negoci

L'Autoritat Catalana de la Competència avisa que impugnarà la imposició legal de la precontractació

Carlos Márquez Daniel

No deu ser fàcil ocupar aquests dies la pell de Damià Calvet. El conseller de Territori i Sostenibilitat té sobre la taula un tema difícil, el de la regulació de les llicències de lloguer de vehicles amb conductor, les denominades VTC, que implica alhora un dels gremis més sorollosos i combatius dels últims temps. El taxi, per descomptat. Aquest dijous s’ha escrit un nou capítol, més d’escalfament que d’execució o decisió. La cosa grossa ve divendres, quan se suposa que el Govern ha d’anunciar, o això esperen els taxistes, si obliga els clients d’Uber i Cabify a sol·licitar els seus serveis amb hores d’antelació. La seva mort en vida, tot i que les companyies diuen tenir un pla: la Constitució.

Martín, envoltat de taxistes, aquest dijous a Barcelona / JORDI COTRINA

Eduardo Martín, president d’Unauto, la patronal de les VTC, havia convocat la premsa per donar el seu punt de vista sobre la situació. Com a teló de fons, el reial decret aprovat el setembre passat pel Govern que permet a aquestes empreses treballar durant quatre anys (amb una mica de pròrroga, si fos necessari) abans que l’Administració competent comenci a retirar-les, si ho creu convenient, amb l’objectiu de fer complir la llei que estableix una proporció d’una VTC per cada 30 taxis. L’entrada al Col·legi de Periodistes, on havia de fer la roda de premsa, no ha sigut fàcil. L’esperaven una vintena de taxistes que li han llançat confeti i li han volgut regalar un val per un viatge gratis amb taxi “perquè desapareguin per sempre de Barcelona”, ha resumit Alberto Álvarez, d’Elite Taxi. “Només saben recórrer a les amenaces i les coaccions”, ha dit Martín, ja dins de l’edifici, visiblement molest per l’escarni.

Norma "discriminatòria"

El president d’Unauto ha admès que la precontractació que defensen els taxistes suposaria la seva pràctica desaparició, i ha lamentat que Territori cedeixi “al xantatge” del taxi, gremi que ha definit en repetides ocasions com “un monopoli”. “Ells busquen la nostra desaparició, però nosaltres apostem per la convivència que ja hem aconseguit a Madrid, on la facturació del taxi ha crescut un 19% en dos anys”. José María Goñi, president d’Uanuto a Catalunya i en altres temps president de la Federació Catalana del Taxi (no és la persona més popular al sector), ha explicat que, en cas que el Govern aprovi els decrets que obliguin a precontractar el servei d’Uber i Cabify, la patronal ha trobat una “escletxa legal –no l’ha volgut concretar– que permetria portar la norma al Constitucional”.

"Els taxistes només saben recórrer a les amenaces i a les coaccions. El Govern no pot cedir més al seu xantatge"

Eduardo Martín

President d’Unauto VTC

A l’espera del que pugui donar de si la Carta Magna, ja els està donant un cop de mà l’Autoritat Catalana de la Competència, que aquest mateix dijous, a través del seu president, Marc Realp, ha avançat la seva intenció d’impugnar la norma que obligui a precontractar els serveis de vehicles de lloguer amb conductor. Insòlita declaració d’intencions si es té en compte que Territori ja ha dit que està analitzant el marge jurídic de la proposta. Segons el màxim responsable del regulador, aquesta mesura seria "altament discriminatòria", la qual cosa, a la seva manera de veure "perjudica la competència, i en conseqüència, el consumidor". 

Goñi, amb el val d’'un viatge gratis amb taxi', sota una pluja de confeti / JORDI COTRINA

No ho veu així l’Àrea Metropolitana de Barcelona, presidida per Ada Colau, que dona suport als taxistes. Segons fonts d’aquesta entitat supramunicipal, "s’ha demanat a la Generalitat que empari el reglament que està preparant l’AMB per a l’exercici d’aquesta activitat i que defineix els criteris de precontractació, que és un dels requisits fonamentals que s’han de contemplar."

"Dret a la mobilitat" 

Martín ha xifrat en 1.000 milions d’euros la indemnització que haurien de rebre per part de la Generalitat les empreses que exploten VTC a Catalunya en cas que se’ls deixi sense negoci. "Per no parlar dels 3.000 conductors i conductores que es quedarien al carrer i davant dels quals el Govern hauria de donar la cara, com fa pel taxi", ha sostingut. "Assistim una vegada més al segrest de Barcelona per part de la facció més radical del taxi, que no dubta a fer xantatge amb boicotejar una cosa que és de tots: el dret a la mobilitat". El president d’Unauto ha apel·lat repetidament al "diàleg" i ha instat l’AMB a apostar per una "major flexibilització del taxi", en el sentit de dotar-lo de més competències i atractius perquè pugui competir amb Uber i Cabify. Es refereix a velles reivindicacions com el taxi compartit o les tarifes fixes a algunes destinacions concretes de la ciutat. 

Sobre l’escarni dels taxistes a la porta, Goñi ha lamentat la “imatge del taxi que sovint es veu pertorbada per l’actuació d’un reduït nombre de taxistes que van més enllà del que la societat considera prudent”. També a la sortida se’ls ha omplert de confeti i se’ls ha increpat durant un trajecte d’uns 200 metres fins a un hotel pròxim. No hi ha hagut incidents. Alberto Álvarez, portaveu d’Elite Taxi, ha donat per fet que Territori, com diu que els van prometre, aprovarà la precontractació, però esperaran a la reunió prevista per demà a la conselleria per determinar quins són els següents passos a fer. En cas que no se’ls concedeixi el que demanen, el Mobile World Congress –i el seu possible bloqueig– estaran més presents que mai.