Anar al contingut

escàndol a la xarxa social

Netflix i Amazon minimitzen el seu accés a dades privades d'usuaris de Facebook

Les dues plataformes neguen que poguessin consultar missatges personals de la xarxa social, que va generar un model de negoci a través de la publicitat

El Periódico

Netflix i Amazon minimitzen el seu accés a dades privades d'usuaris de Facebook

Dado Ruvic

Facebook continua sumant forats en la seva imatge corporativa i li costarà temps treure’s de sobre la percepció que la xarxa social és un colador de dades personals dels usuaris. Però és que, a més, una investigació de 'The New York Times' sobre l’empresa de Mark Zuckerberg ha acabat esquitxant altres grans plataformes d’internet com Amazon i Netflix, que, en plena pressió judicial amb la primera demanda federal a Facebook per violacions de privacitat, proven de desmarcar-se’n i neguen qualsevol 'contraban’ d’informació no autoritzada.

Segons el diari nord-americà, Facebook va compartir més dades personals dels usuaris amb gegants tecnològics com Microsoft, Amazon, Yahoo i Netflix del que estava autoritzat a fer i del que se sabia fins ara. Sense consentiment dels 2.200 milions d’integrants de la xarxa social, l’empresa de Zuckerberg va generar, així, un model de negoci a través de la publicitat. Com més informació s’aporta a l’algoritme d’un usuari, més alt és el nivell d’afinació per proporcionar-li publicitat personalitzada d’acord amb el seu perfil.

"Habilitar experiències"

Facebook ja va afirmar dimecres a la nit que no ha donat accés mai a informació "sense el permís de la gent", i Amazon i Netflix també han fet el mateix. La primera ha al·legat aquest dijous que només utilitza les dades proporcionades per Facebook per "habilitar les experiències" d’aquesta xarxa social. 

"Amazon utilitza les API (interfícies de programació d’aplicacions) proporcionades per Facebook per habilitar les experiències de Facebook per als nostres productes. Per exemple, donar als clients l’opció de sincronitzar els contactes de Facebook en una tauleta d’Amazon", ha assegurat la companyia en un comunicat. "Utilitzem la informació només d’acord amb la nostra política de privacitat ", ha prosseguit, fent entendre que els seus clients han donat el vistiplau a les seves actuacions.

"En cap moment"

Pel que fa a Netflix, un portaveu de l’empresa Netflix ha defensat que "en cap moment" han accedit als missatges privats de la gent a Facebook, ni han demanat la possibilitat de fer-ho. Així, han recalcat que "al llarg dels anys", la companyia ha intentat "múltiples maneres de fer que Netflix sigui més social", per exemple, a través de la funció que van estrenar el 2014 i que va permetre als membres recomanar programes de televisió i pel·lícules als amics de Facebook a través de Messenger o Netflix. Aquesta funció, com assenyalen, "no va ser mai gaire popular", així que la companyia la va desactivar el 2015.

'The New York Times' ha tingut accés a centenars de documents interns de la companyia de Mark Zuckerberg que revelen com va compartir les dades sense el consentiment dels usuaris i va generar així el seu model de negoci a través de la publicitat. Segons la seva informació, Facebook va autoritzar a Bing, el cercador de Microsoft, a veure tots els noms de les amistats dels usuaris de Facebook.

A Netflix i a Spotify els va permetre llegir els missatges privats dels usuaris.

La xarxa social també va donar a Amazon accés als noms dels usuaris i a informació de contacte, i a Yahoo li va permetre veure publicacions de les amistats.

Algunes d’aquestes pràctiques van passar almenys fins als mesos d’estiu, quan, esquitxada per múltiples escàndols de privacitat, Facebook va dir públicament que ja no ho permetia.