17 febr 2020

Anar al contingut

ULLERES AMB ASSISTENT

Realitat virtual per aprendre a parlar en públic

Investigadors de la UB i una consultora desenvolupen una 'app' per a ulleres de realitat virtual que corregeix els errors del conferenciant

Carmen Jané

Alvaro Sancha

Alvaro Sancha / Alvaro Sancha

Parlar en públic és alguna cosa més que vèncer la por escènica. Els experts saben com controlar les pauses, el to, l’entonació o llançar les frases adequades en el moment just. Però ara ja no és només patrimoni d’humans. Investigadors de la Universitat de Barcelona i de l’empresa Team Training Consulting han desenvolupat una tecnologia que amb una ‘app’ i unes ulleres de realitat virtual corregeix de forma automàtica els errors del conferenciant novell i que acaba de guanyar el premi del Consell Social de la UB i la Fundació Bosch Gimpera. Es diu Chiara i és, de fet, un assistent virtual especialitzat.

“Portem anys formant directius en habilitats com la negociació, el lideratge o el parlar en públic però ens vam adonar que a les classes no hi havia prou temps perquè els alumnes practiquessin el que havien après, així que vam pensar a utilitzar la realitat virtual ivam buscar experts que ens descomponguessin com treballa la veu”, explica Soraya Portillo, fundadora i responsable de Team Training Consulting.

Amb unes ulleres especials que s’adapten fins i tot si l’usuari necessita correció visual i una ‘app’ mòbil, el sistema entrena l’usuari, el grava i el corregeix a continuació. No com un robot sinó com a públic que li respon dins de la realitat virtual. “Hem gravat actors amb més de 200.000 variacions perquè puguin expressar el feedback adequat en cada moment”, assenyala.

Un equip d’investigadors del Laboratori de Fonètica de la UB han desenvolupat les seqüències que permeten analitzar el to, la velocitat, les expressions o les pauses que fa l’alumne per detectar si va lent, si parla amb cantarella, si repeteix expressions, si sona convençut... Tota la part humana que dona sentit al discurs i que hem après a utilitzar de manera inconscient.

Però Chiara també detecta si el conferenciant mira el seu públic o es mostra amb excel·lència davant del seu auditori, perquè la realitat virtual li permet simular un entorn d’objectes reals, sense dibuixos ni animacions.

Aprèn dels seus usuaris

“Els models acústics que hem desenvolupat serveixen per definir els llindars de la correcció i la incorrecció. Per exemple, per detectar les cantarelles”, assenyala Ana María Fernández, directora del Laboratori de Fonètica de la UB. Els seus investigadors han aconseguit convertir aquesta destresa en models utilizables.

El sistema, a més, està pensat perquè aprengui dels seus propis usuaris mitjançant intel·ligència artificial i ‘machine learning’. I s’ha desenvolupat per al castellà. Fins ara l’han utilitzat ja unes 550 persones, segons Portillo, que cita entre els seus clients Vodafone, Banco Santander, Acciona o Cepsa.

Les pròximes metes seran el llançament de la versió anglesa, per a finals de gener, i d’altres llengües per més endavant.