Anar al contingut

BENESTAR

"L'estrès és el problema més gran per a la salut pública"

El metge Víctor Vidal adverteix que és un "greu perill per a l'espècie humana"

És la causa d'accidents perquè atrofia l'hipocamp i provoca demències en edats primerenques

Gisela Macedo

"L'estrès és el problema més gran per a la salut pública"

MARTA JORDI

Estem atrapats en un cercle constant d’activitat: dormim poc; treballem tot el dia; estem pendents del mòbil, dels nostres fills; fem la compra, el sopar, i segur que podríem continuar enumerant tasques que ens mantenen ocupats tota la jornada. El resultat és l’estrès, un problema que cada vegada afecta més persones i es tendeix a normalitzar.

Fa 10 anys que Víctor Vidal, metge del treball i inspector de la Seguretat Social, investiga l’estrès i la seva influència en l’aparició de malalties. El qualifica com "el problema més gran per a la salut pública" i assegura que el millor remei és la prevenció abans que la medicació. L’expert assegura que entre el 70% i el 80% de les malalties tenen relació directa amb l’estrès, que agreuja les que no la tenen.

Segons aquest facultatiu, cal diferenciar dos tipus d’estrès: l’'eustrès' i el 'distrès'. El primer activa l’organisme i li proporciona energia, mentre que el segon és el patològic, el que potencia les malalties.

Vidal considera que el 'distrès' és cinc vegades més perillós que el tabac i que "és el germen d’altres malalties com el càncer, els infarts, l’ictus, la psoriasi, la colitis ulcerosa, la malaltia de Crohn i problemes psiquiàtrics". "De fet, en els últims anys s’ha duplicat la quantitat de persones amb ansietat i depressió i, en conseqüència, està augmentant el nombre de suïcidis", afirma.

En l’àmbit laboral, els empleats del sector serveis són els més perjudicats per l’estrès, especialment en el cas dels 'brokers' i treballadors d’àrees financeres. Això es deu, entre altres coses, "a la crisi econòmica dels últims anys". 

Provoca accidents

"El distrès és un dels grans problemes de salut pública", alerta Vidal, que també adverteix que incrementa el nombre d’accidents "la contínua exposició de l’hipocamp  a alts nivells de glucocorticoides provocats pel cortisoll’hormona de l’estrès, l’atrofia i causa fallades de memòria".

El metge afirma que s’està donant un augment de les demències en edat primerenca i que les seves conseqüències poden ser molt greus: "Aquella notícia d’un senyor que es va oblidar el seu nadó al cotxe i en va provocar la mort té relació amb això, ja que el pare patia d’un estrès crònic i el seu ambient laboral li va impedir cuidar el més preuat: la vida d’un ésser humà. Una activitat superior a la normal et pot induir a oblidar coses com portar el teu fill a l’escola", explica.

Davant d’aquest problema, el doctor Vidal manifesta que "l’estrès és un greu perill per a l’espècie humana" i denuncia que les mútues no actuen correctament: "Les empreses deleguen en les mútues, que haurien de prioritzar aquest assumpte i protegir la salut mental dels treballadors, cosa que no fan", assegura.

L’alimentació importa

L’expert adverteix que "està demostrat que la brioixeria industrial, els ultracongelats i els aliments amb diversos processos d’elaboració agreugen l’estrès, perquè disminueixen les eines per evitar-lo". Al contrari, detalla, hi ha aliments favorables per eliminar aquesta tensió. Són els que contenen vitamina C, com la taronja i la llimona; els fruits vermells; els espàrrecs; la xocolata amb més d’un 75% de cacau, i el marisc.

Vidal està desenvolupant un medicament per tractar l’estrès. No obstant, assegura que el millor és prendre mesures preventives abans d’acudir als fàrmacs. A més de portar una bona alimentació, destaca la importància de dormir vuit hores al dia i la risoteràpia. "Riure augmenta l’oxitocina, l’hormona de la felicitat, i disminueix directament els nivells d’estrès. A més, amb el riure potenciem altres beneficis des del punt de vista dermatològic, cardíac i respiratori. De fet, als Estats Units i Anglaterra ja l’apliquen en departaments de recursos humans de moltes empreses", incideix.

D’altra banda, el metge també posa l’accent en la importància de saber delegarprioritzar l’important davant del que no ho és i recomana l’ús d’agendes  per organitzar-nos millor.

Paper sí, pantalles no

Una altra cosa que pot beneficiar és llegir el diari i llibres en paper. Segons l’expert, "amb el seu ús hi intervenen tres sentits. Olorar la tinta, tocar el paper i visionar el text potencia directament la disminució de la tensió". No obstant, adverteix que aquests beneficis no els té llegir amb el mòbil o altres tecnologies: "L’estar contínuament davant d’una pantalla de plasma no és favorable i pot agreujar l’estrès", diu.