TOC D'ATENCIÓ

La DGT torna als anuncis durs per combatre el mòbil al volant

La nova campanya de sensibilització posa en el punt de mira els infractors que envien missatges per telèfon, que condueixen beguts o que premen l'accelerador

dgt vivo 60s1 / periodico

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

En els últims quatre anys les morts al volant han augmentat a tot Espanya. El 2013, 1.680 persones es van deixar la vida a la carretera, mentre que el 2017 la xifra va ascendir a 1.830. Les estadístiques de 2018 “no seran gaire millors”, pronostica el màxima responsable de la Direcció General de Trànsit (DGT), Pere Navarro. Només a l’estiu s’han registrat 259 víctimes mortals, un 15% més que en el mateix període del 2017.

En vista d’una situació així, el que cal fer –segons l’opinió de Navarro– és mostrar la crua realitat als conductors: un accident et canvia (per mal) la vida. Te la destrossa. La teva i la dels que t’envolten. I tot per enviar un missatge de WhatsApp al volant, per fer una copa abans d’agafar el cotxe o per prémer l’accelerador una vegada dins. Amb l’objectiu de remoure consciències i reduir la mortalitat, la DGT ha tret una nova i dura campanya que convida a la reflexió amb una pregunta inusual: “En un accident de trànsit, ¿qui prefereixes ser? ¿Qui viu o qui mor?”

"El pitjor no és morir"

En els vídeos es mostra un home que ha provocat un accident mortal. En surt viu. Però mata el seu millor amic i el fill d’aquest. Això és el que l’espera la resta de la seva vida: operacions mèdiques, ansiolítics, presó per homicidi involuntari, antecedents penals per a la resta de la seva vida, pèrdua de la feina, devastació familiar i personal. Així que –conclou la campanya– “en un accident el pitjor no és la mort”.

A l’altre anunci, el causant de l’accident acaba mort. No veurà mai créixer els fills, no parlarà mai més amb la família, no soparà mai més amb els amics. No farà mai més res. Estarà mort i passarà a ser una simple estadística. La campanya començarà a emetre’s en els mitjans aquesta mateixa setmana, en els dies previs al pont de Tots Sants i es mantindrà fins a finals d’any, quan es produeixi l’operació Nadal.

“Pell de gallina”

“Em posa la pell de gallina. Sabem que les imatges i el que s’explica poden ferir sensibilitats, però al volant no et pots arriscar”, ha explicat Navarro en la presentació dels anuncis. “Quan els accidents comencin a baixar farem campanyes més subtils”, ha afegit. El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha destacat que pot ser que a la societat no li agradi que li recordin com de fràgils podem arribar a ser, però que és imprescindible perquè el missatge cali entre els conductors i s’aconsegueixin reduir els accidents.

El mòbil, un perill

Notícies relacionades

Als anuncis es veu com agents de seguretat fiquen un mòbil en una bossa de plàstic, deixant clar que l’accident el provoca un conductor que ha comès la insensatesa d’enviar un missatge mentre conduïa. El telèfon és, de fet, la bèstia negra de la carretera. S’ha convertit en la primera causa de sinistralitat (33%), seguida de la velocitat (29%) i l’alcohol (26%). La DGT està elaborant un canvi normatiu al carnet per punts per incrementar la penalització que comporta el mòbil. “Quan es va aprovar el carnet per punts no existia WhatsApp. Hem de fer front a aquest problema”, ha explicat el director general.

La nova campanya servirà, segons l’opinió del ministre de l’Interior, perquè la gent sàpiga el perill que corre xatejant mentre condueix. El públic no només veurà com és un sinistre, sinó que serà conscient de com és la vida de la persona que el causa i segueix viva: “Veure’s implicat en un accident de trànsit té conseqüències fatals”.Per la seva banda, el fiscal de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, ha remarcat que els anuncis són durs, però que molt més dura és la realitat. “Les imprudències causen un mal irreparable i irreversible. Nosaltres cada dia veiem el dolor de les víctimes. I tot això seria evitable”.